ΕλλάδαΚόσμος

Το βινίλιο εκδικείται

Kάτι οι αφόρητοι ρυθμοί ζωής, κάτι η απόλυτη εξάρτηση από τα social media και το διαδίκτυο, κάτι η νοσταλγία για τις εποχές που η ακρόαση ενός δίσκου αποτελούσε μια διαδικασία ξεχωριστή, αγαπησιάρικη, ιδιαίτερη και η συνήθεια επέστρεψε.

Τελικά για τη μουσική το 2016 δεν έκρυβε μόνο δυσάρεστες εκπλήξεις αλλά και μεγάλες δόσεις νοσταλγίας, που όπως φαίνεται μας οδήγησαν ξανά στα παραδοσιακά δισκοπωλεία.

Αυτή η περίφημη επιστροφή στο βινίλιο για την οποία συζητάμε εδώ και καιρό, πλέον επιβεβαιώνεται με τον πιο σαφή τρόπο και στους αριθμούς.

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε χθες ο βρετανικός Τύπος, οι πωλήσεις βινιλίων τη χρονιά που πέρασε ήταν οι μεγαλύτερες της τελευταίας 25ετίας.

Αυτό σημαίνει πως μικροί και μεγάλοι καταναλωτές αγόρασαν πέρυσι περισσότερα από 3,2 εκατομμύρια αντίτυπα.

Μιλάμε για αύξηση 53% σε σχέση με το 2015 και για τις υψηλότερες πωλήσεις από το 1991, τη χρονιά που οι Simply Red έκαναν παγκόσμια εμπορική επιτυχία με το άλμπουμ «Stars».

Οσο, δε, κι αν ακούγεται παράδοξο, οι απανωτοί θάνατοι των μεγάλων σταρ ήταν ένας από τους βασικούς λόγους που στραφήκαμε ξανά σε ένα format το οποίο όλοι έχουμε συνδέσει με το «καλό ρεπερτόριο».

Ηταν κι η αγορά του βινιλίου ένας τρόπος να κρατήσουμε τη μνήμη ζωντανή. Για παράδειγμα, μετά τον αιφνίδιο θάνατο του Ντέιβιντ Μπάουι πέντε δίσκοι του εμφανίστηκαν στο Τop 30 Lps («Blackstar», «Τhe Rise And Fall Of Ziggy Stardust», «Hunky Dory», «Nothing Has Changed» και «Changesonebowie»), με αποτέλεσμα να γίνει ο Λευκός Δούκας ο πιο εμπορικός καλλιτέχνης της χρονιάς στον συγκεκριμένο τομέα.

Είναι χαρακτηριστικό επίσης πως το 2016 τουλάχιστον 30 άλμπουμ πούλησαν πάνω από 10.000 αντίτυπα το καθένα, σε αντίθεση με το 2007 (χρονιά που τα ψηφιακά κατεβάσματα εκτοξεύτηκαν) που η αγορά του βινιλίου κατείχε πενιχρές αποδόσεις -όλη τη χρονιά τότε πουλήθηκαν συνολικά 200.000 δίσκοι μόνο.

Οι ειδικοί, εν τω μεταξύ, επισημαίνουν πως η έκρηξη στην αγορά ψηφιακής μουσικής ήταν ένας από τους λόγους επιστροφής στο βινίλιο (!).

Βλέπετε, το streaming και το ψάξιμο στο διαδίκτυο ευνοούν την αναζήτηση νέων μουσικών και τάσεων, την άνευ ορίων ακρόαση, τη διαρκή ενημέρωση αλλά όταν το κοινό καταλήγει στον καλλιτέχνη που έχει ξεχωρίσει τότε θέλει να αποκτήσει τη μουσική ή τα τραγούδια του στην κανονική μορφή τους.

Εν ολίγοις, η ψηφιακή μορφή μάς ενημερώνει για ό,τι συμβαίνει αλλά το βινίλιο είναι εκείνο που βάζει στο σπίτι μας τον αγαπημένο μουσικό.

Οι ίδιοι είναι που προβλέπουν ότι η ψηφιακή αγορά θα εξαφανιστεί εντελώς κατά τη διάρκεια των επόμενων ετών, καθώς έγινε περιττή.

Η στροφή ήταν σαφής από νωρίς: στις μεγάλες εταιρείες κατασκευής πικάπ που ποτέ δεν λύγισαν μπροστά στην επέλαση της τεχνολογίας και συνέχισαν να κυκλοφορούν νέα μοντέλα, στα καταστήματα ηλεκτρονικών ειδών, που το τελευταίο διάστημα γέμισαν εξαιρετικά μοδάτα πικάπ, στους νέους ακροατές που όλο και συχνότερα στρέφονταν στο βινίλιο αντιμετωπίζοντάς το ως ιντριγκαδόρικο γκάτζετ.

Πλέον, βλέποντας την άνοδο που κρατά εδώ και εννέα συνεχή χρόνια, μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ όπως τα «Tesco» αλλά και πασίγνωστα δισκοπωλεία σαν τα «HMV» και «Rough Trade» στοκάρουν πολύ μεγαλύτερες ποσότητες βινιλίων κι έχουν προσθέσει στα καταστήματά τους έξτρα ορόφους προκειμένου να ανταποκριθούν στη ζήτηση και τη μεγάλη ποικιλία σε κυκλοφορίες που υπάρχει πια.

Κάτι οι παραπάνω λόγοι, κάτι εκδηλώσεις όπως το Record Store Day που αποκτούν διαστάσεις εορταστικής φιέστας και το βινίλιο έχει πλέον φτάσει να κατέχει το 5% της αγοράς δίσκων και άρα υπολογίζεται πλέον από εταιρείες και καλλιτέχνες ως μια σημαντική και ανερχόμενη πηγή εισοδήματος.

Αυτό στην πράξη σημαίνει πως όλο και ευκολότερα πια οι δισκογραφικοί κολοσσοί θα επενδύσουν χρήματα στον συγκεκριμένο τομέα.

Σύμφωνα, μάλιστα, με τον Τζέιμι Ομπορν, γνωστό μάνατζερ του πολύ δυναμικού συγκροτήματος «1975», η τάση που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια δεν έχει επιστροφή:

«Υπήρξε αυτό που αποκαλούμε αλλαγή νοοτροπίας. Πλέον οι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να πληρώσουν για τη μουσική που αξίζει. Πουλάμε πλέον τόνους βινιλίου και καθώς τα περιθώρια κέρδους στο είδος είναι τεράστια, πρόκειται για μια πραγματικά σημαντική πηγή εσόδων για εμάς».

Για του λόγου το αληθές, υπάρχουν τα στοιχεία που παρουσίασε η Warner Music, μία από τις μεγαλύτερες δισκογραφικές εταιρείες παγκοσμίως, που δείχνουν πως το 2016 είχε τα μεγαλύτερα κέρδη της τελευταίας οκταετίας.

Είναι πλέον φανερό: η ώθηση στις πωλήσεις βινιλίου είναι μέρος μιας ευρύτερης στροφής στη μουσική βιομηχανία!

Συντάκτης:

efsyn.gr

περισσότερα
Back to top button