Τι θα παραδοθεί τέλη Μαρτίου. Ποιες εκκρεμότητες μένουν. Τι γίνεται με τα δύο αναβαλλόμενα τμήματα
Του Δημήτρη Μπαλή
Tελειώνει το μεσαίο τμήμα, από τα τρία του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος (Ε65). Ο σύγχρονος δρόμος που θα συνδέει την περιοχή από τον ανισόπεδο κόμβο Θερμοπυλών έως τον ανισόπεδο κόμβο με Εγνατία οδό (συνολικό μήκος 190 χλμ.), εντάσσεται στο ίδιο έργο σύμβασης παραχώρησης με το τμήμα του Π.Α.Θ.Ε., από τη Σκάρφεια μέχρι τις Ράχες (συνολικό μήκος 57 χλμ.), που αφορά τη διαχείριση και τη συντήρηση του τμήματος αυτού. Συνολικά η σύμβαση προβλέπει 247 χλμ.
Η σύμβαση παραχώρησης ήταν κι αυτή του 2007, με τα έργα να ξεκινούν τέλος Μαρτίου του 2008, ενώ ο αρχικός προϋπολογισμός κατασκευής του αυτοκινητόδρομου ήταν 1,350 δισ. ευρώ. Και σε αυτή την περίπτωση, ο χρόνος ολοκλήρωσης του έργου ήταν 66 μήνες, δηλαδή 5,5 χρόνια και αν δεν υπήρχαν τεράστια προβλήματα χρηματοδότησης, απαλλοτριώσεων, αρχαιολογίας και λοιπών ζητημάτων, το έργο θα είχε ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο του 2013.
Με τη συμφωνία επανεκκίνησης του 2013 (ν. 4219/13) αποφασίστηκε τελικά η έναρξη κατασκευής μόνο του μεσαίου τμήματος (Ξυνιάδας – Τρικάλων, μήκους 78,6 χλμ.), ενώ τα άλλα δύο τμήματα (Νότιο αναβαλλόμενο: Λαμία – Ξυνιάδα, μήκους 32,2 χλμ. και Βόρειο αναβαλλόμενο: Τρίκαλα – Εγνατία), χαρακτηρίστηκαν από την αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης «αναβαλλόμενα» με τη σημείωση ότι όταν βρεθούν πόροι από το Δημόσιο, για να μπορέσει να βάλει τη χρηματική συμβολή του, τότε θα ξεκινήσουν τα έργα και σε αυτά τα τμήματα.
Παραδίδεται το μεσαίο τμήμα Ξυνιάδα – Τρίκαλα
Φθάσαμε λοιπόν στον Μάρτιο του 2017, περίπου 4,5 χρόνια μετά, να μιλάμε για παράδοση μόνο του μεσαίου τμήματος, από την Ξυνιάδα μέχρι τα Τρίκαλα, το οποίο θα κοστίσει τελικά 420 εκατ. ευρώ. Αυτό το τμήμα αναμένεται να δοθεί σε κυκλοφορία αρχές Απριλίου και θα παρακάμπτει όλες τις στροφές του Δομοκού. Κι εδώ υπάρχει αναμονή παράδοσης – εγκαινίων, με το Υπουργείο να αποφασίζει τι θα κάνει τις επόμενες ημέρες. Πάντως, θα έχουμε ορισμένες εκκρεμότητες στη κατασκευή, που θα μείνουν για μετά τα τέλη Μαρτίου. Πρόκειται για το τμήμα από Ξυνιάδα έως και Ανάβρα.
Συνολικά, ο κατασκευαστής έχει προχωρήσει στην ενοικίαση 800 στρεμμάτων τα οποία αντιστοιχούν στην κατασκευή περίπου 16 χλμ. αυτοκινητοδρόμου. Επί της ουσίας και πάλι οι απαλλοτριώσεις ολοκληρώθηκαν Ιανουάριο του 2017. Υπάρχουν ορισμένα ζητήματα σε κάποια μικρά σημεία, τα οποία όμως «κοστίζουν» τελικά περίπου 18 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμου. Πάντως, μέχρι τον Ιούνιο θα δοθούν κι αυτά τα χιλιόμετρα στην κυκλοφορία.
Το μεσαίο τμήμα, από Ξυνιάδα μέχρι Τρίκαλα, περιλαμβάνει:
ΣΕΑ σε Σοφάδες και Ξυνιάδα
3 Μετεωρολογικοούς Σταθμούς
37 κάμερες Διαχείρισης Κυκλοφορίας
8 Χώρους Προσωρινής Στάθμευσης
1 Κτίριο Ελέγχου & Συντήρησης σε Σοφάδες
3 Σταθμούς Αποχιονισμού σε Σοφάδες, Ξυνιάδα και Α/K Τρικάλων
2 Κτίρια Ελέγχου Σηράγγων στις σήραγγες Τ3 και Τ3Α
1 Σταθμό Πυροσβεστικής κοντά στις σήραγγες
1 Σταθμό Τροχαίας στις Σοφάδες
Νότιο αναβαλλόμενο τμήμα – (Τ2 κατασκευαστική περίοδος)
Πρόκειται για έργο ενταγμένο στο ΕΣΠΑ, με κόστος κατασκευής περίπου 310 εκατ. ευρώ. Ο φάκελος του μεγάλου έργου έχει κατατεθεί από το αρμόδιο Υπουργείο στην Ε.Ε. και αναμένεται η σχετική έγκριση. Από το 0 χλμ. έως και το 14ο χλμ., η πρόοδος κατασκευής ανέρχεται στο 55%. Από το 14ο χλμ. έως το 26ο χλμ. έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις σε κάποια τμήματα και αναμένουμε τις εξελίξεις για τα υπολειπόμενα.
Σε αυτό το τμήμα συναντάμε και τη σήραγγα Τ2 μήκους 3 χλμ. ανά κλάδο, στην οποία έχει ολοκληρωθεί διάνοιξη 500 μ. εκατέρωθεν. Συνολικά έχουμε ζητήματα απαλλοτριώσεων σε σημεία που δυσχεραίνουν την κατασκευή 14 χλμ. σε αυτό το τμήμα. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα κατασκευής που έχει κατατεθεί από τον κατασκευαστή, το σύνολο του τμήματος θα ολοκληρωθεί μέσα σε δυο χρόνια.
Βόρειο αναβαλλόμενο τμήμα – (Τ2 κατασκευαστική περίοδος)
Η χρηματοδότηση είναι θέμα διαχείρισης του αρμόδιου Υπουργείου και η πιο εφικτή λύση είναι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Το κόστος κατασκευής θα αγγίξει περίπου τα 400 εκατ. ευρώ. Από το 111ο χλμ. έως το 136ο χλμ. η πρόοδος κατασκευής είναι στο 40%. Σε αυτό το υποτμήμα οι απαλλοτριώσεις είναι σχεδόν ολοκληρωμένες. Από το 136ο χλμ. έως το τέλος του έργου δεν έχουν γίνει σχετικές ενέργειες.
Συνολικά ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος (Ε65), περιλαμβάνει:
15 Κόμβους
6 Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών
3 Σταθμούς Πυροσβεστικής και Τροχαίας
7 Σήραγγες διπλού κλάδου (Συνολικό Μήκος 18,3 χλμ)
146 Γέφυρες, Άνω και Κάτω Διαβάσεις και 88 Διαβάσεις Πανίδας.
Καταλήγοντας, με την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου, το ταξίδι από Λαμία έως και Εγνατία θα διαρκεί 1 ώρα και 30 λεπτά, αντί των 2 ωρών και 30 λεπτά σήμερα.