Ενα ολονύκτιο θρίλερ συνόδευσε την κατάθεση τροπολογίας για λουκέτο εντός πέντε ημερών στα κανάλια που δεν παίρνουν άδεια, από τον Υπουργό Επικρατείας Νίκο Παππά.
Η τροπολογία προκάλεσε εξ αρχής έντονες αντιδράσεις, τόσο από τα κόμματα όσο και από την πλευρά των ΜΜΕ, και η κυβέρνηση προχώρησε σε στρατηγικό ελιγμό, με την τροπολογία να αποσύρεται, ως ένδειξη καλής θέλησης στην προσπάθεια να συγκροτηθεί μέσω συναίνεσης το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης.
Ο Νίκος Παππάς επικαλέστηκε μάλιστα στη σχετική δήλωσή του, επικοινωνία με τον Πρόεδρο της Βουλής Νίκο Βούτση, και πρόσθεσε: “Είναι η ώρα να εξαντλήσουμε όλα τα περιθώρια συναινέσεων, τόσο για τη συγκρότηση της ανεξάρτητης ρυθμιστικής αρχής, του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης όσο και για τις ευρύτατες δυνατές συναινέσεις σε σχέση με τον τρόπο μετάβασης στο νέο τηλεοπτικό τοπίο.Ήρθε η ώρα νομίζω όλα τα κόμματα να κινηθούν με γνώμονα την υπεράσπιση του δημοσίου συμφέροντος και όχι με γνώμονα την υπεράσπιση ειδικών, ιδιαίτερων, συμφερόντων”.
Οι σχετικές ρυθμίσεις της τροπολογίας που προκάλεσε την έντονη πολιτική αντιπαράθεση, είχαν ως εξής:
1. Επέκταση των διοικητικών και ποινικών κυρώσεων προς την DIGEA και τη διοίκηση του μη αδειοδοτούμενου καναλιού, εφόσον συνεχίζει να εκπέμπει. Συγκεκριμένα, ως προς το ποινικό σκέλος, προβλέπεται ποινή φυλάκισης έως ένα έτος αντί έξι μηνών που προέβλεπε ο αρχικός νόμος Παππά, ενώ στα διοικητικά προβλέπονται πρόστιμα ύψους έως ένα εκατ. ευρώ και κατάσχεση μηχανημάτων.
2. Επιπροσθέτως για τον οικονομικό στραγγαλισμό των μη αδειοδοτούμενων καναλιών προστίθεται ρύθμιση που δεν αναγνωρίζει ως φορολογικά έξοδα τη διαφημιστική δαπάνη μιας επιχείρησης σε μη αδειοδοτούμενο κανάλι.
3. Δίνεται προθεσμία έξι μηνών, ώστε οι τηλεοπτικοί σταθμοί με άδεια να εκπέμπουν σε high definition.
4. Αντί του ΕΣΡ, που η κυβέρνηση εκτιμά ότι δεν πρόκειται να συγκροτηθεί, περνάει στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης η αρμοδιότητα για την παροχή βεβαίωσης προς τους αδειοδοτούμενους τηλεοπτικούς σταθμούς, ότι πληρούν τις προϋποθέσεις του νόμου για τον αριθμό των εργαζομένων, τις κτιριακές υποδομές κ.ά.
Όλα αυτά ισχύουν πέντε μέρες μετά τη δημοσίευση σε ΦΕΚ της υπουργικής απόφασης για τους οριστικούς κανάλαρχες.
Από την πλευρά του Μεγάρου Μαξίμου, επιχειρήθηκε μέσω non paper να δοθεί το πολιτικό υπόβαθρο της παραπάνω κίνησης, ως εξής:
Η τροπολογία Παππά αποβλέπει
Στην κατοχύρωση της επένδυσης των υπερθεματιστών.
Στην ρύθμιση του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου.
Περιλαμβάνει 6 σημεία:
1. Ποινικές και διοικητικές κυρώσεις για μετάδοση μη αδειοδοτημένου σήματος . Ίσχυαν μόνο για τον πάροχο δικτύου. (Digea). Τώρα επεκτείνονται και στον πάροχο περιεχομένου (κανάλι). Επίσης αυστηροποιούνται.
Ποινικές κυρώσεις: Φυλάκιση έως 12 μήνες. Χρηματική ποινή από 20.000 έως 1.5εκ. Κατάσχεση εξοπλισμού. (για το κανάλι)
Διοικητικές κυρώσεις: Σύσταση (με πρόστιμο 3 εκ εάν δεν υπάρξει συμμόρφωση). Αναστολή ή ανάκληση της άδειας. (Αυτό προφανώς ισχύει για τον πάροχο αφού το κανάλι δεν θα έχει ούτως ή άλλως άδεια. Θα ισχύσει μελλοντικά, εφ όσον θα υπάρξει και δεύτερος πάροχος)
Οι κυρώσεις θα ισχύσουν πέντε ημέρες μετά την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης που θα καθορίζει οριστικά τους αδειούχους.
2. Η εκπομπή των αδειοδοτημένων σε σήμα υψηλής ευκρίνειας.
Ο νόμος προβλέπει ότι οι αδειοδοτημένοι πρέπει να εκπέμψουν από την πρώτη στιγμή σε HD.Η τροπολογία δίνει μεταβατική περίοδο, ως εξής:
Οι αδειοδοτημένοι έχουν 6 μήνες προθεσμία να εκπέμψουν και σε σύστημα HD.
Κατόπιν έχoυν 2 χρόνια περιθώριο να εκπέμπουν και σε HD και σε SD. (Standard Definition)
Μετά την παρέλευση της διετίας, θα πρέπει να εκπέμπουν αποκλειστικά σε HD.
Παράλληλα δίνεται διετής προθεσμία, μέχρι το παραγόμενο πρόγραμμα να είναι εξ αρχής σε HD.
3. Η διαφημιστική δαπάνη σε μη αδειοδοτημένο σταθμό δεν εκπίπτει.
Εδώ υπάρχει ερώτημα για το τι θα γίνει αν ένας σταθμός εκπέμπει χωρίς άδεια (οπότε η δαπάνη δεν εκπίπτει), αλλά ταυτόχρονα εκπέμπει και νόμιμα σε ψηφιακή πλατφόρμα (nova, ote tv κλπ- οπότε η δαπάνη εκπίπτει). Ο Αλεξιάδης έχει φτιάξει έναν μηχανισμό ελέγχου, για το ποιο κομμάτι της δαπάνης αντιστοιχεί σε μη αδειοδοτημένη και ποιο σε αδειοδοτημένη εκπομπή.
4. Βεβαίωση συμμόρφωσης των αδειδοτημένων με τις ρυθμίσεις του νόμου (κατανομή προσωπικού ανά κλάδο, αριθμός απασχολούμενων, εγκαταστάσεις κλπ).
Η αρμοδιότητα αυτή (του να βεβαιώνει ποιος είναι σύννομος) ανήκει στο ΕΣΡ. Μεταβιβάζεται στην ΓΓΕ, μέχρι να συγκροτηθεί το ΕΣΡ.
5. Περιορισμός της δικτύωσης μεταξύ περιφερειακών σταθμών.
Ένας περιφερειακός σταθμός δικτυωμένος με πολλούς άλλους περιφερειακούς, μπορεί να λειτουργεί ντε φακτο ως σταθμός πανελλαδικής εμβέλειας. Η τροπολογία περιορίζει την δικτύωση ως εξής:
Κάθε περιφερειακός σταθμός μπορεί να διασυνδέεται μόνο με έναν άλλον περιφερειακό σταθμό.
Η διασύνδεση δεν μπορεί να υπερβαίνει τις τρεις ώρες ημερησίως.
6. Παράταση, για ένα τρίμηνο, της έναρξης ισχύος του νόμου για απευθείας τιμολόγηση του διαφημιζόμενου.
Ο νόμος αυτός φτιάχτηκε το καλοκαίρι του 2014, με στόχο να παρακάμψει τους ενδιάμεσους στην διαφήμιση (media shops). Δεν εφαρμόστηκε, καθώς η έναρξη ισχύος του έπαιρνε συνεχείς παρατάσεις. Η τελευταία παράταση λήγει κάπου τώρα.
Ο λόγος που παρατείνεται τώρα για ένα τρίμηνο είναι ότι μέσα στο διάστημα αυτό, (έως τον Δεκέμβριο του 2016) θα έχει έρθει στην Βουλή ο νόμος για την ηλεκτρονική πλατφόρμα ηλεκτρονικών συναλλαγών. (Ένα ηλεκτρονικό «χρηματιστήριο», όπου ο καθενός, διαφανώς, θα αγοράζει και θα πουλάει διαφημιστικό χρόνο). Κρίνεται επομένως, περιττό, να αλλάξει τώρα το ισχύον καθεστώς, για να ξανααλλάξει μέσα στο επόμενο τρίμηνο.