– Επιστρέφει η τράπεζα θεμάτων, πως θα εξετάζονται οι μαθητές
– Τέσσερα χρόνια η φοίτηση στο γυμνάσιο, δύο στο λύκειο
– Καθοριστικό ρόλο για την εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ θα παίζουν οι εξετάσεις του λυκείου
– Τα τμήματα των Πανεπιστημίων θα καθορίζουν επιπλέον προσόντα για την εισαγωγή
Με μια πρόταση – βόμβα ο πρόεδρος της επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία Αντώνης Λιάκος προτείνει την επαναφορά της τράπεζας θεμάτων για τις προαγωγικές εξετάσεις στο Λύκειο, ωστόσο αυτή δεν είναι παρά μία μονάχα από τις αλλαγές που προτείνονται για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Το γυμνάσιο θα είναι τετραετές και στη συνέχεια οι μαθητές θα εισέρχονται στο Λύκειο για την ολοκλήρωση των σπουδών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Στο Λύκειο θα υπάρχουν προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις. Οι εξετάσεις για το απολυτήριο θα παίζουν και το σημαντικότερο ρόλο για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ.
Η ύλη για τις εξετάσεις της Β’ Λυκείου θα προέρχεται και από την πρώτη τάξη, ενώ τα θέματα τόσο για τις εξετάσεις της Α’ όσο και τις εξετάσεις της Β’ Λυκείου θα ορίζονται σε μια μεταβατική φάση από μια κεντρική επιτροπή που θα βγάζει τα θέματα για όλη της Ελλάδα.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Επιτροπής Διαλόγου για την Παιδεία η φοίτηση στο Λύκειο αυτονομείται πλήρως από την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο.
Το Λύκειο θα οδηγεί στην απόκτηση ενός εθνικού απολυτηρίου. Τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ θα προκηρύσσουν τις θέσεις για τους πρωτοετείς φοιτητές και στη συνέχεια θα είναι υποχρεωμένα για την επιλογή να στηρίζονται κατά 80% στο εθνικό απολυτήριο που απέκτησε κάθε υποψήφιος και κατά 20% σε προσόντα τα οποία θα καθορίζονται ανά τμήμα.
Έτσι θα υπάρχουν τμήματα που θα απαιτούν γνώση ξένων γλωσσών, επιδόσεις σε αθλήματα, γνώσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών, σχεδίου κ.α.
Ωστόσο σε κάποια τμήματα, τα λεγόμενα υψηλής ζήτησης, όπως νομικές και ιατρικές ακόμη και το 99% της μοριοδότησης για την είσοδο θα προέρχεται από το περιεχόμενο του Εθνικού Απολυτηρίου.