Στο στόχαστρο της Comission μπαίνει η Volkswagen που διέθεσε στην διεθνή αγορά αυτοκίνητα με «πειραγμένα» λογισμικά τα οποία εμφανίζουν λιγότερους ρύπους από αυτούς που πραγματικά εκπέμπουν.
Η Ευρωπαία Επίτροπος Vera Jurova αρμόδια σε θέματα Δικαιοσύνης και καταναλωτών έστειλε σαφές μήνυμα προς την αυτοκινητοβιομηχανία κατά τη συνάντηση που είχε πριν λίγες ημέρες με καταναλωτικές ενώσεις χωρών-μελών. «Δεν μπορούμε να κάνουμε σαν να μην υπάρχει το σκάνδαλο της Volkswagen και δεν μπορεί η πράξη αυτή να μην έχει συνέπειες» είπε η κ. Jurova δίνοντας το στίγμα για το πως πρέπει να κινηθούν τα κράτη, των οποίων οι πολίτες αγόρασαν τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα.
Η συνεδρίαση στην Comission έγινε με πρωτοβουλία της επιτρόπου η οποία τον ερχόμενο μήνα θα έχει συνάντηση και με τους εκπροσώπους της Volkswagen για την υπόθεση καθώς η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία ελέγχεται για την παραβίαση δύο κανονισμών της Ε.Ε.
ΦΟΡΜΟΥΛΑ. Την ίδια ώρα στην Ελλάδα, η ΕΚΠΟΙΖΩ αναλαμβάνει δράση. Η μεγαλύτερη Ελληνική Οργάνωση Καταναλωτών, έχει ήδη συστήσει μία ομάδα δικηγόρων που επεξεργάζονται την νομική εκείνη φόρμουλα πάνω στην οποία θα μπορούσε να στηριχθεί μια ομαδική αγωγή εφόσον δεν βρεθεί εξωδικαστική λύση όπως έγινε στην Αμερική, με αποζημιώσεις και δώρο-κάρτες στους κατόχους των αυτοκινήτων.
Η πρώτη κίνηση έγινε ήδη με εξώδικη δήλωση που απέστειλε η Οργάνωση στις τρεις εταιρίες που αποτελούν εδώ και χρόνια τους επίσημους διανομείς των αυτοκινήτων Volkswagen στη χώρα μας. Με το εξώδικο-που κοινοποιήθηκε επίσης στα υπουργεία Ανάπτυξης και Μεταφορών- καλούνται οι αντιπρόσωποι να:
1. Γνωστοποιήσουν εγγράφως και σε προθεσμία δεκαπέντε (15) εργασίμων ημερών από την ημέρα που έλαβαν την εξώδικη δήλωση, τις ακριβείς ενέργειες στις οποίες πρόκειται να προβούν για την αποκατάσταση του προβλήματος στα οχήματα με το παράνομο λογισμικό και το ακριβές χρονοδιάγραμμα αυτών των ενεργειών, ιδίως, δε, να ανακοινώσουν με σαφή και αναλυτικό τρόπο κάθε τεχνική λεπτομέρεια της μεθόδου επιδιόρθωσης που θα ακολουθήσουν.
2. Γνωστοποιήσουν το ακριβές ποσό το οποίο προτίθενται να καταβάλουν στους καταναλωτές-αγοραστές των οχημάτων που είναι εφοδιασμένα με το παράνομο λογισμικό ως αποζημίωση.
3. Προβούν σε επέκταση της εγγύησης καλής λειτουργίας επί του συνόλου των μερών των οχημάτων τους (συμπεριλαμβανομένων υλικών και εργασίας) για διάστημα τουλάχιστον δέκα (10) ετών από την αποκατάσταση του προβλήματος
Το δέλεαρ των χαμηλών ρύπων και συνεπώς τα χαμηλότερα τέλη όπως και οι αθέμιτες εμπορικές πρακτικές που φέρεται ότι χρησιμοποίησε η γερμανική εταιρία αποτελούν μέχρι στιγμής τουλάχιστον τα δύο βασικά επιχειρήματα των νομικών για την στοιχειοθέτηση της αγωγής αποζημίωσης. Οι καταναλωτικές οργανώσεις όμως προτίθενται να απευθυνθούν και σε εγγνωσμένο επιστημονικό φορέα για να διαπιστώσει εάν οι εργασίες επιδιόρθωσης θα φέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα, αφού στην Ιταλία, όπου έγινε η «διόρθωση», οι ειδικοί διαπίστωσαν ότι και μετά τις αλλαγές στους κινητήρες, οι ρύποι δεν μειώθηκαν.
Οι κινήσεις των Ελλήνων εισαγγελέων
Στην Ελλάδα από το 2011 έχουν εισαχθεί 21.000 αυτοκίνητα με το παραποιημένο λογισμικό που «έκλεβε» στις εκπομπές ρύπων. Οι Έλληνες εισαγγελείς που διερευνούν την υπόθεση, στο πλαίσιο της προκαταρκτικής έρευνας που ξεκίνησε πριν περίπου ένα χρόνο, έχουν αποστείλει αίτημα δικαστικής συνδρομής στις γερμανικές δικαστικές αρχές, ζητώντας να ενημερωθούν για τους κατά νόμο υπευθύνους της Volkswagen, ενώ με το ίδιο έγγραφο αιτήθηκαν αντίγραφα της δικογραφίας που έχει σχηματιστεί στη Γερμανία, καθώς και την λήψη μαρτυρικών καταθέσεων.
Πλην αυτού όμως έχουν ζητήσει και τη συνδρομή των ΗΠΑ.
Οι Αμερικανοί έχουν διαβεβαιώσει τις ελληνικές αρχές πως σύντομα θα αποστείλουν τα στοιχεία που αυτοί έχουν συλλέξει καθώς και τις περιβαλλοντικές μελέτες που έχουν εκπονήσει για την μόλυνση του περιβάλλοντος. Στοιχεία πάνω στα οποία στηρίχτηκαν και κατάφεραν να πετύχουν μέσω εξωδικαστικού συμβιβασμού την αποζημίωση αμερικανών που είχαν αγοράσει αυτοκίνητα με το πειραγμένο λογισμικό. Ειδικά οι μελέτες θεωρούνται πολύ σημαντικές από τους Έλληνες εισαγγελικούς λειτουργούς για τη διεκδίκηση αποζημιώσεων καθώς στη χώρα μας δεν υπάρχει η δυνατότητα άμεσης εκπόνησής τους.
Σύμφωνα με δικαστικές πηγές η ζημία με τη βοήθεια αυτών των μελετών θα υπολογιστεί βάση των τελών ταξινόμησης και όχι κυκλοφορίας καθώς αν δεν υπήρχε το πειραγμένο λογισμικό εκπομπής ρύπων τα οχήματα αυτά δεν θα κατατάσσονταν στην κατηγορία Euro 6 αλλά 4 ή 5 όπου τα τέλη είναι υψηλότερα. Ηδη οι εισαγγελικοί λειτουργοί έχουν δώσει εντολή στο Υπουργείο Οικονομικών να ερευνήσει εάν υπάρχει ζημία του ελληνικού δημοσίου και τι ύψους από τα μειωμένα τέλη ταξινόμησης που εισπράχθηκαν.
Οι εισαγγελικές αρχές πάντως, δεν έχουν αποκλείσει το ενδεχόμενο να στραφεί η Ελλάδα σε βάρος της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας για την διεκδίκηση αποζημίωσης, με την Γερμανία να υποστηρίζει ότι δεν μπορεί να κινούνται παράλληλα διαδικασίες σε διαφορετικές χώρες.
Πηγή: Παραπολιτικά