Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι ένας ευρύς όρος, ο οποίος χρησιμοποιείται για να χαρακτηρίσει τις όποιες δυσκολίες παρουσιάζονται στη μάθηση ανεξάρτητα από τις αιτίες.
Τα ποσοστά των παιδιών, 5-16 ετών με μαθησιακές δυσκολίες κυμαίνονται μεταξύ 2,6-3,5%. Πιο συγκεκριμένα στον όρο αυτό περιλαμβάνονται διάφορες εξελικτικές διαταραχές όπως η δυσαριθμησία, η δυσπραξία, η δυσορθογραφία και η δυσλεξία. Πρόκειται για δυσκολίες οι οποίες είναι απροσδόκητες, μη αναμενόμενες καθώς το άτομο θεωρητικά διαθέτει τις βασικές δεξιότητες προς μάθησης αλλά και το κατάλληλο νοητικό επίπεδο. Οι δυσκολίες αυτές είναι μόνιμες, επιμένουν και ταλαιπωρούν το άτομο σε όλη τη διάρκεια της ζωής του.
Τα παιδιά που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες σε καμία περίπτωση δεν αποτελούν μία ομοιογενή ομάδα, δηλαδή μία ομάδα που εμφανίζει κοινά χαρακτηριστικά και κοινή εκδήλωση των δυσκολιών. Οι δυσκολίες θα εκδηλωθούν στους τομείς της ανάγνωσης, της ομιλίας, της γραφής, της ορθογραφίας, των μαθηματικών πράξεων, των κινητικών δεξιοτήτων και της διαπροσωπικής/ενδοπροσωπικής προσαρμογής. Επίσης πολύ συχνά αν όχι πάντα συνυπάρχουν προβλήματα χαμηλής αυτοεκτίμησης, υψηλά ποσοστά άγχους, κοινωνικής απομόνωσης, απόρριψης από τους συνομηλίκους και έντονα αισθήματα μοναξιάς.
Όλες οι μαθησιακές δυσκολίες δεν είναι το ίδιο εμφανείς, άλλοτε είναι πιο σοβαρές και άλλοτε πιο ήπιες, με αποτέλεσμα στην περίπτωση των ηπιότερων δυσκολιών να αργούν να εντοπιστούν από τους εκπαιδευτικούς ή τους γονείς και έτσι να οδηγούνται οι μαθητές σε σχολική αποτυχία. Οι εκπαιδευτικοί είναι χρήσιμο να γνωρίζουν τα είδη των μαθησιακών δυσκολιών, τα χαρακτηριστικά τους, αλλά και τα αίτια που τις προκαλούν, ώστε να μπορούν να τις διακρίνουν πιο εύκολα και να είναι καίριοι στην παρέμβασή τους αλλά και στην παραπομπή των παιδιών στους αρμόδιους φορείς, πάντα με τη σύμφωνη γνώμη των γονέων.
Οι αρμόδιοι φορείς που είναι υπεύθυνοι για τη διαδικασία της αξιολόγησης των μαθητών και την επίσημη διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών στην Ελλάδα είναι τα ιατροπαιδαγωγικά κέντρα, οι παιδοψυχιατρικές κλινικές ή τα ΚΕΔΔΥ (Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών).
Βιβλιογραφία
Θέματα Διαχείρισης Προβλημάτων Σχολικής Τάξης . Α’ τόμος, σελ. 28-38. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ-ΕΠΕΑΕΚ.
Η Αναστασία Νανά γεννήθηκε και κατοικεί στην Καστοριά.
Αποφοίτησε από το τμήμα Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Έχει εκπαιδευτεί στη Γνωστική- Συμπεριφορική θεραπεία και αυτή τη στιγμή πραγματοποιεί το μεταπτυχιακό της στον τομέα της Σχολικής Ψυχολογίας.
Εργάστηκε το προηγούμενο σχολικό έτος στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Καστοριάς παρέχοντας συμβουλευτική στήριξη και πραγματοποιώντας προγράμματα πρόληψης και ευαισθητοποίησης, όπως και το 2014, στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Καστοριάς (ΕΠΑΛ). Επίσης έχει εργαστεί στο θεσμό της παράλληλης στήριξης σε Δημοτικά σχολεία των νομών Καστοριάς και Θεσσαλονικής.
Υπήρξε εθελόντρια στο Χαμόγελο του παιδιού και πιο συγκεκριμένα στο Παιδογκολογικό Τμήμα του Ιπποκρατείου Νοσοκομείου Θεσσαλονικής και στην Εταιρεία Προστασίας Ατόμων με Αυτισμό Δ.Α.Δ Ν. Καστοριάς.
Αντικείμενα εργασίας της αποτελούν η συμβουλευτική και η ψυχοθεραπεία παιδιών, εφήβων και ενηλίκων και η ειδική αγωγή.