Η επανάσταση της αερόσολας και τα παπούτσια που έμειναν στην ιστορία
Η ιστορία της αερόσολας ξεκινάει περίπου 40 χρόνια πριν, ενώ στις 26 Μαρτίου του 1987 έρχεται και το μοντέλο που θα φορεθεί όσο λίγα, κάνοντας την ορατή αερόσολα «βασιλιά» των αθλητικών παπουτσιών για πολλά χρόνια. Ήταν το Air Max 1 που φέτος κλείνει 29 χρόνια, έχοντας όμως πίσω του μια ιστορία που αποδεικνύει γιατί τα παπούτσια με αερόσολα αγαπήθηκαν τόσο πολύ.
Η καινοτομία έγινε το 1979, όταν η Nike προωθεί στην αγορά ένα μοντέλο διαφορετικό, το πρώτο παπούτσι με αερόσολα. Ήταν το Nike Tailwind που σχεδιάστηκε από τον Frank Rudy, έναν αεροναυπηγό μηχανικό ο οποίος πρότεινε στην εταιρεία μια ιδέα για την επαρκή απορρόφηση των κραδασμών.
Το παπούτσι ήταν μια πραγματική επανάσταση για την εποχή, καθώς ο αέρας σε κάποια σημεία της σόλας συμπιεζόταν κατά την επαναφορά στο έδαφος μετά από το άλμα, απορροφώντας τους κραδασμούς από την προσγείωση όσο το δυνατόν περισσότερο. Το συγκεκριμένο παπούτσι είχε κυκλοφορήσει σε περιορισμένες ποσότητες το 1978 και όταν έγινε ανάρπαστο οι υπεύθυνοι της εταιρείας ήξεραν ότι ξεκινάει ένα μεγάλο κεφάλαιο στην ιστορία της αθλητικής βιομηχανίας.
Από το 1979 μέχρι το 1987 κυκλοφόρησαν διάφορα μοντέλα με ιδιαίτερη απήχηση, αλλά αυτό που έκανε ξανά το «μπαμ» και ανέτρεψε και πάλι τα δεδομένα στους λάτρεις των αθλητικών παπουτσιών ήταν το Air Max 1.
Επρόκειτο για το πρώτο παπούτσι με ορατή αερόσολα που προκάλεσε κυριολεκτικά φρενίτιδα. Ήταν η πρώτη φορά που η «τεχνολογία» ήταν ορατή στο αγοραστικό κοινό και ταυτόχρονα αυτή η «αποκάλυψη» σήμαινε την αρχή μιας νέας μόδας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα του πόσο διαφορετικό ήταν αυτό το μοντέλο είναι το εξής: Λέγεται ότι ο σχεδιαστής του παπουτσιού, Tinker Hatfield, είχε αποκαλύψει πως στελέχη του μάρκετινγκ της εταιρείας είχαν εκφράσει τη δυσπιστία τους για το κατά πόσο θα μπορούν να προωθήσουν με επιτυχία ένα παπούτσι με μια «τρύπα στη μέση». Κρίνοντας από την επιτυχία του, μάλλον άλλαξαν γνώμη. Όσοι τα αγόραζαν, δοκίμαζαν να πιέσουν με το δάχτυλο την αερόσολα βλέποντας για πρώτη φορά πώς πραγματικά λειτουργεί.
Από πού είχε εμπνευστεί, όμως, ο Hatfield αυτό το σχέδιο; Από ένα ταξίδι του στο Παρίσι όπου είδε το Κέντρο Ζωρζ Πομπιντού και το μοναδικό σχεδιασμό του. Βέβαια η εταιρεία είχε κάνει διάφορα σχέδια και αλλαγές μέχρι να καταλήξουν σε αυτό που τελικά λανσαρίστηκε. Χαρακτηριστικό είναι σύμφωνα με τη Nike ότι δεν ήταν μόνο ότι η αερόσολα που έγινε ορατή, αλλά ότι ήταν επίσης μεγαλύτερη σε αυτό το μοντέλο και στα επόμενα που ακολούθησαν.
Τα αθλητικά παπούτσια είχαν ήδη αρχίσει να γίνονται η νέα μόδα στους εφήβους είτε είχαν αερόσολα, είτε όχι, και τα μοντέλα από τις διάφορες εταιρείες συναγωνίζονταν μεταξύ τους για το ποιο θα γίνει το πιο δημοφιλές. Το φανατικό κοινό, περίμενε με ευλάβεια το επόμενο μοντέλο με τα αγόρια να κάνουν σχεδόν συλλογή απ’ όσα μπορούσαν να αγοράσουν.
Κάποια από τα μοντέλα με αερόσολα (ορατή ή όχι) φορέθηκαν τόσο πολύ και κέρδισαν κυριολεκτικά την αγάπη του αγοραστικού κοινού με τους τότε εφήβους να τα θυμούνται ως σήμερα με νοσταλγία. Το δρόμο της Nike ακολούθησαν κι άλλες εταιρείες παρουσιάζοντας παπούτσια με «κυψέλες αέρα», ενώ τα τελευταία χρόνια πολύ δημοφιλή είναι τα αθλητικά παπούτσια με gel, χαρακτηριστικό των μοντέλων της Asics.
Ας θυμηθούμε όμως μερικά παπούτσια με αερόσολα που έμειναν στην ιστορία…