Καθώς και ανάπλαση του ΔΗ.ΝΑ.Κ. με κλειστό κωπηλατήριο, λεμβαρχεία, plazza, μαρίνα σκαφών κ. ά.
Πριν 7 χρόνια κατατέθηκε στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης μια κύρια διπλωματική εργασία σχεδιασμού με τίτλο: Ναυταθλητικό Συγκρότημα στην Καστοριά. Η εργασία αφορά το επίμαχο «φιλέτο» της Λεωφόρου Κύκνων, η χρήση του οποίου απασχολεί έντονα την τοπική κοινωνία τον τελευταίο καιρό, και το απέναντι πρώην στρατόπεδο Μηχανικού στην είσοδο της Καστοριάς.
Στοιχεία εργασίας
Τίτλος: Ναυταθλητικό συγκρότημα στην Καστοριά
Μελετητές: Αλεξίου Λάζαρος & Κωστόπουλος Βασίλειος
Επιβλέποντες καθηγητές: Ανδρεάδου Τατιάνα & Τέλλιος Αναστάσιος
Χρόνος κατάθεσης: Ιούνιος 2011
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΑΠΘ
Το masterplan της πρότασης περιλαμβάνει το οικόπεδο του λεγόμενου δημόσιου κτήματος, το πρώην στρατόπεδο Μηχανικού και νυν χώρος Δημοτικού Ναυταθλητικού Κέντρου (ΔΗ.ΝΑ.Κ.) και τον παραλίμνιο χώρο του ιστιοπλοϊκού ομίλου, συνολικής έκτασης 71 στρ. Επιχειρήθηκε η δημιουργία ενός πολυπύρηνου συγκροτήματος πάνω σε δύο έντονα όρια: της πόλης με το ύπαιθρο και της στεριάς με τη λίμνη. Τα δύο οικόπεδα ενοποιούνται με μια εναέρια πεζογέφυρα πάνω από τη πολυσύχναστη Λεωφόρο Κύκνων, η οποία υποτιμάται ήπια μέχρι να συναντήσει το νερό της λίμνης και να συνεχίσει ως πλωτή.
Στο δημόσιο κτήμα προβλεπόταν η κατασκευή ενός σύγχρονου κλειστού κολυμβητηρίου που θα καλύπτει τις ανάγκες του Νομού Καστοριάς. Επιπλέον, δημιουργείται μια μικρή πλατεία και χώροι στάσης – πρασίνου που αναπτύσσονται σε βαθμίδες και ακολουθούν την ελαφρά κλίση του εδάφους. Τέλος, προτείνονται εξωτερικές επιφάνειες νερού που «αγκαλιάζουν» το κτίριο και στο χώροι στάθμευσης στο νότιο τμήμα του οικοπέδου. Το κολυμβητήριο 500 θέσεων καλύπτει όλα τα αθλήματα πισίνας και θα περιλαμβάνει όλους τους βοηθητικούς χώρους (café, γραφειακούς χώρους, αποθήκες, WC, αποδυτήρια, χώρους Η/Μ). Οι ακολουθούμενες αρχές της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής και η κάλυψη της δίκλινης οροφής από panel φωτοβολταϊκών στοχεύει στην ενεργειακή αυτονόμηση του κτιρίου και την μακροπρόθεσμη εξοικονόμηση ενέργειας.
Στο μεγαλύτερο δημοτικό οικόπεδο του ΔΗ.ΝΑ.Κ. προτείνεται η δημιουργία δύο πυρήνων: κτίρια κοινωφελούς χρήσης και ένα σύγχρονο κέντρο κωπηλασίας. Σε όλα τα κτίρια αποφεύχθηκε η χρήση του σκυροδέματος, όπου ήταν δυνατό, και προτείνεται η εξωτερική επένδυση με ξύλο ειδικής επεξεργασίας. Οι ανοιχτοί χώροι καλύπτονται από χώρους πράσινου, ήπιας άθλησης, πεζοδρομους και ποδηλατόδρομους που διαχέονται μέσα στην πόλη. Βασική παράμετρος του σχεδιασμού είναι η οργανωμένη φύτευση λωρίδων από καλάμια ως επέκταση των καλαμώνων της λίμνης, που θα εξομαλύνουν το όριο στεριάς-λίμνης και θα απομονώνουν το οικόπεδο από την παρακείμενη λεωφόρο.
Ο πρώτος πυρήνας αποτελείται από μικρά κτίρια και περιλαμβάνει ένα café – εστιατόριο με θέα στην πόλη, ένα κτίριο διοίκησης του ναυταθλητικού κέντρου με αίθουσα ομιλιών και δύο πολυχώρους πολιτισμού, ένας εκ των οποίων σε πλατφόρμα πάνω από το νερό της λίμνης. Το κτίριο διοίκησης θα μπορούσε να στεγάσει εναλλακτικά άλλη δημόσια υπηρεσία, ενώ οι χώροι πολιτισμού θα μπορούν να εξυπηρετούν κοινωνικές εκδηλώσεις, ομιλίες, εκθέσεις και παρουσιάσεις ακόμη και στον περιβάλλοντα εξωτερικό χώρο με τις πέργκολες.
Το κέντρο κωπηλασίας αποτελείται από ένα σύγχρονο κλειστό κωπηλατήριο για τις προπονήσεις των αθλητών, δύο λεμβαρχεία βαρκών, ένα τριώροφο πύργο κριτών αγώνων κωπηλασίας, μια επιμήκης plazza με αναρτώμενες κατασκευές που θα λειτουργεί ως χώρος περιπάτου και κερκίδες πάνω στο φυσικό ακρολίμνιο πρανές που θα βλέπουν στον στίβο κωπηλασίας της λίμνης.
Το τελευταίο τμήμα αναφέρεται στην παραλίμνια περιοχή του ιστιοπλοϊκού ομίλου, όπου προτείνεται η δημιουργία μιας νέας μικρής μαρίνας σκαφών. Ξύλινες, λίθινες και γυάλινες επενδύσεις καλύπτουν και εδώ τα τέσσερα μικρά κτίσματα: λεμβαρχείο σκαφών, χώρος καθέλκυσης σκαφών με ράμπα για τετράτροχα, γραφεία και αποδυτήρια – W.C. του ομίλου. Συμπληρωματικά προτείνεται η διαμόρφωση του χώρου θέας στην είσοδο της πόλης και παραπλεύρως της οδού προς Κοζάνη, όπως και η κατασκευή μιας εγκατάστασης για την εξυπηρέτηση των σκαφών (καύσιμα, ρεύμα, νερό).
Η εργασία εκπονήθηκε σύμφωνα με τους κανονισμούς εκπόνησης αρχιτεκτονικών διπλωματικών εργασιών και αποτελεί μια προμελέτη, όχι οριστική ή μελέτη εφαρμογής, όπως απαιτείται για ένα έργο που πρόκειται να κατασκευαστεί.