Συνέντευξη του Αλέξη Γούδα στη Ράνια Παπαδοπούλου
Γέννημα Θεσσαλονίκης, θρέμμα Καστοριάς, με καταγωγή από τα Γιάννενα, ο συγγραφέας – τραγουδοποιός Αλέξης Γούδας, από πολύ νωρίς εξέφρασε τις καλλιτεχνικές του ανησυχίες. Το ευρύ κοινό τον γνώρισε μέσω της διάκρισής του στο Φεστιβάλ τραγουδιού Θεσσαλονίκης το 2008, όταν απέσπασε το πρώτο βραβείο για το τραγούδι «Φανταστικό Τανγκό». Έκτοτε έχουν μεσολαβήσει πολλές συναυλίες, συνεργασίες με σημαντικούς καλλιτέχνες, αλλά και καλλιτέχνες της γενιάς του, ο δίσκος «Μεγάλη αγκαλιά» και το παιδικό καλαντάρι «Ο κύριος Χρόνος και οι φίλοι του», για το οποίο μάλιστα πριν από μερικές εβδομάδες κυκλοφόρησε και ένα ντοκιμαντέρ όσον αφορά τη δημιουργία του. Αν και ο Αλέξης Γούδας εδώ και μερικά χρόνια ζει μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου και είναι με μία βαλίτσα στο χέρι, συνεχίζει να παραμένει δημιουργικός σε ό,τι κι αν πράττει, σεβόμενος το κοινό που τον ακολουθεί, όλα αυτά τα χρόνια.
Αφορμή για τη συζήτηση που ακολουθεί, στάθηκε η κυκλοφορία του ντοκιμαντέρ για το πώς δημιουργήθηκε το παιδικό καλαντάρι του, «Ο κύριος Χρόνος και οι φίλοι του», που κυκλοφορεί από την Print Zone. Και κάπου εδώ ο κύριος Χρόνος κάνει ένα διάλειμμα από το συνεχές ταξίδι του, για να μάθουμε όλα αυτά που συνιστούν την αέναη διαδρομή του στο αύριο.
-Πώς προέκυψε η ιδέα για να γυριστεί το ντοκιμαντέρ;
Α.Γ.: Αποφασίσαμε με τους συνεργάτες μου να δημιουργήσουμε ένα μίνι ντοκιμαντέρ, παρουσιάζοντας τα στάδια της δημιουργικής διαδικασίας του παραμυθιού για να φέρουμε τον κόσμο και τους αναγνώστες πιο κοντά στον πυρήνα της ιδέας και της ιστορίας. Είναι σημαντικό για το αναγνωστικό κοινό αλλά κυρίως για τα παιδιά, να κατανοήσουν ότι πίσω από τη μαγεία των πραγμάτων κρύβεται η φαντασία και το όνειρο αλλά ταυτόχρονα η σκληρή δουλειά και η γνώση.
-Ποιο είναι το σημαντικότερο στάδιο στη διαδικασία παραγωγής ενός παραμυθιού και ποιο το δυσκολότερο στάδιο ;
Α.Γ.: Εξίσου σημαντικά είναι όλα τα στάδια . Από την προώθηση και την έκδοση , μέχρι το δημιουργικό κομμάτι και ό, τι αυτό περιλαμβάνει . Πρόκειται για μια πολυσύνθετη διαδικασία και απαιτείται συντονισμός και επίμονη , λεπτομερής προσέγγιση κάθε γραμμής της αφήγησης. Η δυσκολία έγκειται στο ότι τα παιδιά είναι το πιο δύσκολο κοινό και ας το αγνοούμε συχνά.
-Πόση σημαντική είναι η εικονογράφηση;
Α.Γ.: Η οπτική απόλαυση σε συνδυασμό με την αναγνωστική αποτελεί βασική προϋπόθεση ενός παιδικού βιβλίου. Στην εποχή μας δε, έχει νικήσει κατά κράτος η εικόνα και λόγω της τεχνολογίας. Αποφασίσαμε γι αυτόν ακριβώς τον λόγο να μην φορτώσουμε το βιβλίο με πολλές εικόνες , αφήνοντας έτσι περισσότερο χώρο στη φαντασία των παιδιών μιας και ο κύριος Χρόνος είναι κυρίως ένα μουσικό έργο.
-Πώς πρέπει να προσεγγίζουν τα παιδιά οι συγγραφείς παιδικών βιβλίων…