ΕκδηλώσειςΚαστοριά

“Τζέιμς Μποντ, Πράκτωρ 007 εναντίον Δόκτορος Νο” στην Κινηματογραφική Λέσχη Καστοριάς

Την πέμπτη μέρα του Οκτωβρίου του έτους 1962, έκανε πρεμιέρα στο Λονδίνο η πρώτη ταινία James Bond. Το όνομα αυτής, Dr. No. Ποιος θα περίμενε ότι μετά από μισό αιώνα και μερικές δεκάδες ταινίες, ο ήρωας αυτός θα συνέχιζε να συναρπάζει τον κόσμο και να γεμίζει τις κινηματογραφικές αίθουσες; Ο James Bond είναι ο πιο πετυχημένος κινηματογραφικός ήρωας όλων των εποχών. Δεν έχει υπάρξει άλλη σειρά ταινιών με τόσο μεγάλη αντοχή στο χρόνο.

Το έργο είναι βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Ian Fleming, το οποίο είχε δημοσιευτεί το 1958, ενώ το πρώτο μυθιστόρημα James Bond είχε δημοσιευθεί το 1953. Ο Ian Fleming εμπνεύστηκε τις ιστορίες του αναμιγνύοντας πραγματικά γεγονότα που είχε βιώσει στη θητεία του στη ναυτική υπηρεσία πληροφοριών της Βρετανίας (γι’αυτό και ο Bond έχει βαθμό στην ιεραρχία του ναυτικού-Commander) με φανταστικά γεγονότα. Ο ίδιος ο Fleming δήλωσε πως ο χαρακτήρας του Bond είναι ένας συνδυασμός από τα χαρακτηριστικά διάφορων κατασκόπων και καταδρομέων που γνώρισε κατά τη διάρκεια της θητείας του.  

Η αλήθεια είναι πως ήταν πολλοί οι άνθρωποι του κινηματογράφου που ήταν επιφυλακτικοί πριν αρχίσουν τα γυρίσματα της ταινίας. Οι Albert Broccoli και Harry Saltzman, οι παραγωγοί της ταινίας, δέχτηκαν την άρνηση πολλών studio επειδή πολύ απλά αυτά δεν πίστευαν στην επιτυχία του έργου. Το έβρισκαν πολύ αγγλικό και πολύ ωμά σεξουαλικό. Τελικά, οι παραγωγοί συμφώνησαν με την United Artists και η ταινία έβγαλε κέρδη δεκαπλάσια του κόστους της, μόνο από την πρώτη φάση διανομής της. Πρόκειται για μία σχετικά χαμηλού budget ταινία (1.000.000$ το 1962 ή περίπου 8.000.000$ σε τιμές 2015). Πριν καταλήξουν οι συντελεστές της ταινίας στο σκηνοθέτη Terence Young, δέχθηκαν την άρνηση τεσσάρων σκηνοθετών όταν τους πρότειναν να γυρίσουν την ταινία. Τελικά, ο Terence Young έμεινε στην ιστορία και θεωρείται καθοριστική η συμβολή του στη δημιουργία αυτών των στοιχείων του James Bond που επαναλαμβάνονται μέχρι και σήμερα. Αρκετοί ηθοποιοί απέρριψαν το ρόλο και υπάρχουν πολλές φήμες για το θέμα αυτό. Χαρακτηριστικό στοιχείο της πίστης που είχαν στο εγχείρημα τους οι Broccoli-Saltzman είναι πως δεν προτίμησαν τον μεγάλο αστέρα της εποχής, τον Cary Grant, επειδή ήθελαν έναν ηθοποιό που θα δεσμευόταν για αρκετές ταινίες και όχι μόνο μία. Ο λαχνός, όμως, έπεσε στον άγνωστο εκείνη την εποχή, Sean Connery, ο οποίος αναδείχθηκε σε μεγάλο αστέρι του σινεμά και βέβαια έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην τεράστια επιτυχία των ταινιών James Bond.

Όλα τα βασικά συστατικά των ταινιών Bond βρίσκονται στην ταινία Dr. No.  Η προσωπικότητα του Bond, με τα στοιχεία που τη χαρακτηρίζουν, όπως το δυναμισμό, το σαρκασμό, την αριστοκρατικότητα, την ευρηματικότητα, τον κυνισμό, τη γοητεία, την αυταπάρνηση για την επιτυχία της αποστολής και το καλό γούστο στα ρούχα, τα ποτά και στις γυναίκες, θεμελιώνεται σε αυτό το έργο. Ο Sean Connery αποδεικνύεται εξαιρετική επιλογή για την ταινία και, με τη βοήθεια του Terence Young, δίνει πνοή στον James Bond. Επίσης, θεμελιώνεται η σεναριακή δομή των έργων με την τελική αναμέτρηση στο λημέρι του σατανικού «κακού» και βέβαια η ίδια η ύπαρξη ενός μεγαλομανούς εγκληματία, η χαρακτηριστική μουσική των ταινιών Bond, γραμμένη από τον John Barry, η εισαγωγή στην οποία βλέπουμε τον Bond να μας πυροβολεί μέσα από την κάννη ενός όπλου και η όλη ιδέα των στυλάτων τίτλων αρχής, ιδέα του Maurice Binder, το φλερτ με την Moneypenny στο γραφείο του M,  οι ωραίες γυναίκες… Ας μην μακρηγορούμε, όμως. Σχεδόν τα πάντα θεμελιώνονται στο Dr. No. Στη δεύτερη ταινία θα προστεθούν και τα gadgets και ο ίδιος ο Q και στο Goldfinger τα ωραία αυτοκίνητα.

Η υπόθεση είναι χαρακτηριστική των ταινιών Bond. Ο Dr. No, ένας μεγαλομανής εγκληματίας, θέλει να σαμποτάρει την εκτόξευση διαστημικών πυραύλων που έχουν προγραμματίσει οι Η.Π.Α.. Μετά από μια επίθεση που δέχεται ο βρετανικός σταθμός κατασκοπίας στην Τζαμάικα, η MI6 στέλνει τον James Bond για να διαλευκάνει την υπόθεση.

Το Dr. No έχει δύο από τις καλύτερες σεκάνς στην ιστορία του James Bond. Η μία είναι αυτή με τη νυχτερινή επίσκεψη που δέχεται ο Bond από μία πολύ επικίνδυνη ταραντούλα. Η σκηνή που αυτή περπατάει πάνω στο σώμα του και ο Bond πρέπει να μείνει ακίνητος για να μην τον κεντρίσει είναι από τις πιο αγωνιώδεις σε όλη τη σειρά. Η δεύτερη έχει να κάνει με τον τρόπο που ο Bond αντιλαμβάνεται πως μια γοητευτική γυναίκα, την οποία έχει επισκεφτεί στο σπίτι της, δουλεύει για την εχθρική πλευρά και στόχο έχει το θάνατο του. Ο τρόπος που χειρίζεται το ζήτημα, καταλήγοντας στην ατάκα “That’s a Smith and Wesson and you’ve had your six” είναι έξυπνος και πανούργος. Το Dr. No έχει και κάτι επιπλέον: ίσως τον πιο κουλ τρόπο που έχει συστηθεί ποτέ ο James Bond!

Είναι κρίμα που τελικά η ταινία έχει μία μεγάλη σεναριακή τρύπα. Αυτή η παράγραφος είναι SPOILER: Ο Bond, μετά από τη συζήτηση που έχει με τον Dr. No, φυλακίζεται σε ένα κελί. Ο τρόπος που καταφέρνει να δραπετεύσει και εν συνεχεία να σαμποτάρει την επιχείρηση του Dr. No είναι εντελώς μη ρεαλιστικός. Αποκλείεται, μία οργάνωση τόσο καλά οργανωμένη σαν αυτή του Dr. No, να φυλάκιζε το No1 κίνδυνο της σε ένα κελί που είναι και εύκολο να δραπετεύσει και να μην υπάρχει κανένας έλεγχος στο φυλακισμένο για πολύ ώρα. Κρίμα, γιατί αυτή η σεναριακή τρύπα παίζει τρομερά σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της ταινίας.

Υπάρχει, όμως, μια από τις πιο καυτές παρουσίες των ταινιών Bond, η Ursula Andress. Η σκηνή που αυτή αναδύεται από τη θάλασσα έχει μείνει στην ιστορία και έχει αντιγραφεί, αποτυχημένα, από την Hale Berry στο “Die Another Day”.

Το Dr. No είναι από εκείνες τις ταινίες που τα περισσότερα στοιχεία που διαμορφώνουν μια ταινία δούλεψαν άψογα και παραμένει μία από τις καλύτερες ταινίες της σειράς. Από την επιλογή ενός άγνωστου ηθοποιού, μέχρι την επιλογή του μουσικού διευθυντή. Τρεις είναι οι κύριοι υπεύθυνοι για την δημιουργία μιας ταινίας που άνοιξε το δρόμο σε μια αθάνατη σειρά. Ο ένας είναι, φυσικά, ο Sean Connery. Είναι εκπληκτικό πως, πέραν από την πολύ ωραία ενσάρκωση του ήρωα, είχε από την αρχή μέχρι το τέλος την αύρα ενός μεγάλου σταρ κι ας ήταν ένας άγνωστος ηθοποιός μέχρι τότε. Ο δεύτερος κύριος υπεύθυνος είναι ο σκηνοθέτης Terence Young, ο οποίος εκπαίδευσε τον Connery στο ρόλο του bon viveur  και έβαλε στον ήρωα τη σφραγίδα του. Πολλοί λένε πως ο Terence Young ήταν στην πραγματική ζωή πολύ όμοιος στους τρόπους με τον κινηματογραφικό James Bond. Ο τρίτος υπεύθυνος είναι το δίδυμο Broccoli-Saltzman, το οποίο πίστεψε στο εγχείρημα παρά τις αντίθετες νουθεσίες πολλών, ξεπέρασαν πολλά εμπόδια μέχρι να υπογράψουν με την United Artists για την ταινία και το σημαντικότερο, κατανόησαν την εποχή τους και το πνεύμα της, προσφέροντας στο κοινό κάτι που έμελλε να αγαπηθεί για πολλά χρόνια: τον Bond. Τον James Bond!

Αριστείδης Πετρόπουλος

Τζέιμς Μποντ, Πράκτωρ 007 εναντίον Δόκτορος Νο
James Bond: Sean Connery
Σκηνοθεσία: Terence Young
Σενάριο: Ian Fleming (Νουβέλα) Richard Maibaum, Johanna Harwood, Berkely Mather (Σενάριο)
Πρωταγωνιστούν: Ursula Andress, Joseph Wiseman, Jack Lord, John Kitzmiller, Anthony Dawson
Μουσική: Monty Norman
Φωτογραφία: Ted Moore
Μοντάζ: Peter R. Hunt
Χώρα Παραγωγής: Μεγάλη Βρετανία
Διάρκεια: 110 min
Τραγούδι Τίτλων: Diana Coupland

 Από cinemanights.gr 

 

 

περισσότερα
Back to top button