Αφορμή η εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα με ομιλήτρια την Διευθύντρια της Εφορείας Αρχαιοτήτων Καστοριάς κ. Ανδρομάχη Σκρέκα η οποία ανέπτυξε το θέμα «Η ιστορία της Καστοριάς μέσα από τα τεκμήρια του πολιτισμού της».
Η κ. Σκρέκα αναφέρθηκε στο ζήτημα των εικόνων που φέρονται να έχουν χαθεί, υπογραμμίζοντας: «Σας πληροφορώ ότι εκτός από δυο εικόνες, από τις οποίες η μία είναι μόνιμα δανεισμένη στην Αθήνα και η άλλη βρίσκεται στο μουσείο της Βέροιας, δεν έλειπε τίποτε άλλο από την παλιά συλλογή. Νομίζω ότι πρέπει να σταματήσει αυτή η ιστορία, τουλάχιστον όσον αφορά το υλικό που υπήρχε στις εκκλησίες εκείνες, δεν έχει φυγαδευτεί τίποτα».
Στην εκδήλωση ήταν παρών και ο ομότιμος καθηγητής Χριστιανικής Αρχαιολογίας και Τέχνης του Α.Π.Θ κ. Ευθύμιος Τσιγαρίδας ο οποίος εκείνη την περίοδο είχε διατελέσει επιμελητής στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης έχοντας στην αρμοδιότητα του μεταξύ άλλων περιοχών και την Καστοριά.
Παίρνοντας τον λόγο ο κ. Τσιγαρίδας αναφέρθηκε στο συγκεκριμένο θέμα τονίζοντας ότι ουδέποτε έφυγαν εικόνες από την Καστοριά και ότι όλες οι εικόνες των εκκλησιών καταγράφηκαν και φυλάχθηκαν αρχικά στον ναό του Αγίου Σπυρίδωνα προκειμένου να προστατευτούν, ενώ σήμερα αυτές που έχουν συντηρηθεί είτε βρίσκονται εκτεθειμένες στους τοίχους του Μητροπολιτικού Μεγάρου, είτε κοσμούν τη συλλογή του Βυζαντινού Μουσείου Καστοριάς.
«Σε κάθε δελτίο με τα στοιχεία ταυτότητας της εικόνας, υπάρχει φωτογραφία. Αυτά, τα έχει χρησιμοποίησε το προσωπικό της Εφορείας Αρχαιοτήτων Καστοριάς και ενδεχομένως να τα έχει ανανεώσει. Θέλω να πω ότι πλανάσθε πλάνην οικτρά. Ο δε μακαριστός Δωρόθεος του οποίου οφείλετε πάρα πολύ τη στήριξη προς τους αρχαιολόγους να συγκεντρωθούν οι εικόνες, έχει δυσφημιστεί με τρόπο απαράδεκτο».
Γι’ αυτές κατηγορήθηκε ο Δωρόθεος ότι τις πήρε και βέβαια κατηγορηθήκαμε κι εμείς που δεν κάναμε τίποτε άλλο παρά να υπηρετήσουμε αυτή την πόλη, να υπηρετήσουμε την επιστήμη μας. Κατηγορηθήκαμε όχι βέβαια επωνύμως, αλλά ανωνύμως.
«Οι αρχαιολόγοι έκλεψαν την πόλη. Έγινε ένα τεράστιο έργο συντήρησης που αν δεν γινόταν αυτό στα χρόνια μου, σήμερα η Καστοριά δεν θα είχε τη δυνατότητα να χαρεί το νέο μουσείο που το έστησαν οι νέοι συνάδελφοι. Τεράστιο έργο συντήρησης, να συντηρηθούν πάνω από 160 εικόνες. Σήμερα, οι περισσότερες από αυτές τις εικόνες είτε θα είχαν κλαπεί ή από άγνοια ή θα είχαν χαθεί από τις γυναίκες που ήταν υπεύθυνες στους ναούς. Ο Δωρόθεος κατηγορήθηκε ότι πήρε εικόνες μαζί του. Είναι ψεύδος», επισήμανε ο κ. Τσιγαρίδας.
Ο ομότιμος καθηγητής του Α.Π.Θ., κατέληξε λέγοντας ότι το Βυζαντινό Μουσείο της Καστοριάς διαθέτει μια από τις πιο σημαντικές συλλογές εικόνων στον κόσμο και αυτό οφείλεται όπως είπε χαρακτηριστικά, «στους αρχαιολόγους που παλέψανε πάρα πολύ από αγάπη και μόνο, γι’ αυτή την πόλη».
Ελένη Ψωμαδάκη