– Πρόγραμμα – μαμούθ πολλών δισ. ευρώ για να μην γίνει Τουρκική λίμνη το Αιγαίο
– Αγώνας να προλάβει η Ελλάδα το εξοπλιστικό πρόγραμμα των Τούρκων
– Αναβάθμιση των F16, αγορά F35 και αναβάθμιση των ρωσικών αντιαεροπορικών συστημάτων
– Δεν πρέπει να χαθεί η αεροπορική υπεροχή πάνω από το Αιγαίο λένε οι πιλότοι
Για δεκαετίες ο “πόλεμος” των εξοπλισμών καλά κρατεί στο Αιγαίο. Είναι ένας πόλεμος στον οποίο λόγω των οικονομικών μεγεθών η Τουρκία υπερτερεί και αναγκάζει την Ελλάδα να “τρέχει” ώστε να προλάβει πιθανή ανατροπή των ισορροπιών.
Ήδη με την αγορά – μαμούθ με 100+ μαχητικών 5ης γενιάς τύπου F35 η Τουρκία απειλεί να κάνει πράξη την ανατροπή των δυνάμεων στον αέρα και να μετατρέψει το Αιγαίο σε “τουρκική λίμνη” καθώς είναι γνωστό ότι η αεροπορική υπεροχή εξασφαλίζει ένα τεράστιο πλεονέκτημα.
Η απάντηση από την Ελλάδα έτσι όπως σχηματοποιείται κάνει λόγο για αναβάθμιση του στόλου των F16 (αναστέλλεται και η παραχώρηση των 38 αεροσκαφών στη Βουλγαρία) έτσι ώστε να διατηρηθεί η ισορροπία μέχρι την απόκτηση αεροσκαφών 5ης γενιάς και από τη χώρα μας, ενώ στόχος είναι τα μαχητικά αυτά να είναι σε θέση να συνεργαστούν στο πεδίο της μάχης με τα νέα αεροσκάφη.
Ταυτόχρονα και καθώς το πρόγραμμα της Τουρκίας τρέχει γίνεται προσπάθεια αναβάθμισης των αντιαεροπορικών μέσων. Μεγάλο βάρος θα δοθεί στην αναβάθμιση των S300 με ταυτόχρονη αγορά πυραύλων που χρησιμοποιούνται από τα συστήματα αυτά.
Την ίδια ώρα γίνεται προσπάθεια συμμετοχής και της χώρας μας στο πρόγραμμα παραγωγής των μαχητικών F35. Τα αεροσκάφη αυτά κοστίζουν 80 με 90 εκατομμύρια το κάθε ένα. Η πρώτη προμήθεια για την οποία δείχνει ενδιαφέρον η Ελλάδα είναι της τάξης των 20 αεροσκαφών με προοπτική επέκτασης.
Σε κάθε περίπτωση τα εξοπλιστικά προγράμματα αυτά κοστίζουν. Μονάχα η αναβάθμιση των F16 θα ξεπεράσει το 1,5 δισ, ενώ μαζί με πιθανή αγορά F35 και την αναβάθμιση των αντιαεροπορικών το κόστος θα ανέβει πάνω από τα 4 δισ. ευρώ.
Το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι επιτελείς είναι ότι για την αναβάθμιση των αεροσκαφών θα πρέπει πολλά από αυτά να αποσύρονται από τις μάχιμες μονάδες. Για να μην υπάρξει ανατροπή των ισορροπιών στο Αιγαίο, καθώς η Τουρκία έχει σε επιχειρησιακή ετοιμότητα το σύνολο του στόλου της αγοράζοντας νέα αεροσκάφη, δεν είναι δυνατό να αποσύρονται περισσότερα από 20 αεροσκάφη κάθε φορά, γεγονός που θα σημάνει σημαντικές καθυστερήσεις.
Την ώρα που οι Τούρκοι θα παραλαμβάνουν τα πρώτα F35 το ελληνικό πρόγραμμα αναβάθμισης θα είναι ακόμη σε εξέλιξη, ενώ είναι άγνωστο εάν θα εγκριθεί από της ΗΠΑ το αίτημα για αγορά F35.
Και τα αεροσκάφη πέμπτης γενιάς για τη χώρα μας θα ξεκινήσουν να παραδίδονται πολύ αργότερα από τα αντίστοιχα τουρκικά, ενώ ο αριθμός τους θα είναι σημαντικά μικρότερος.
Το ερώτημα είναι εάν θα υπάρξει άλλο παράλληλο πρόγραμμα ή εάν θα υπάρξει προσπάθεια να κλείσει το ενδιάμεσο κενό με την αγορά μεταχειρισμένων αεροσκαφών. Στο παρελθόν υπήρξαν σκέψεις και για F15, ωστόσο οι πολλοί τύποι μαχητικών ήταν πάντα ένα πρόβλημα στη λειτουργία της Π.Α.
Το μέλλον θα δείξει, ωστόσο το παρόν δείχνει ότι δημιουργείται ένα… κενό αέρος λόγο της οικονομικής κατάστασης της χώρας μας.