ευρωπηΚόσμος

Ομάδα κρούσης από το BBC εναντίον των ψεύτικων ειδήσεων!

Το BBC πρόκειται να συνθέσει μια ομάδα κρούσης (Reality Check Team) για την αντιμετώπιση του φαινομένου των ψευδών ειδήσεων. Στόχος της ομάδας είναι η διασταύρωση των δεδομένων και η αποκάλυψη των σκοπίμως ψευδών και παραπλανητικών ειδήσεων που κάνουν το γύρο του κόσμου ως ακριβείς και αληθείς, παραπληροφορώντας το κοινό.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Guardian o Διευθυντής Ειδήσεων του BBC, James Harding, ανακοίνωσε στο προσωπικό την Πέμπτη, 12 Ιανουαρίου ότι ο οργανισμός αποφάσισε να συμμετάσχει στην προσπάθεια «αποκάλυψης των ψεμάτων, νόθευσης των γεγονότων και των υπερβολών» που αλλοιώνουν την ειδησεογραφία.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, η ομάδα Reality Check γίνεται πλέον μόνιμο σώμα του τμήματος ειδήσεων του οργανισμού και θα υποστηρίζεται από μια ομάδα που θα βάζει στο στόχαστρό της τις «ειδήσεις» που γίνονται viral μέσω των social media.

«Το BBC δεν μπορεί να επιμεληθεί τις ειδήσεις που κυκλοφορούν σε όλο το διαδίκτυο, αλλά δεν μπορεί και να μείνει στην άκρη. Όλες οι δημοφιλείς ειδήσεις στο Facebook, το Instagram και άλλα social media θα περνούν από ένα εξονυχιστικό έλεγχο. Συνεργαζόμαστε με το Facebook προς αυτή την κατεύθυνση, ώστε να γίνουμε όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικοί. Oπου ανακαλύπτουμε ειδήσεις ανακριβείς ειδήσεις θα παρεμβαίνουμε. Θέλουμε η ομάδα Reality Check να μην είναι απλώς μια παροχή στην υπηρεσία του κοινού. Θέλουμε η ομάδα αυτή και το έργο της να γίνουν εξαιρετικά δημοφιλή και για το λόγο αυτό θα χρησιμοποιήσουμε κάθε προσφερόμενο format και στυλ, στην τηλεόραση, το ραδιόφωνο και το διαδίκτυο, ώστε να προσελκύσουμε τους χρήστες πιο αποτελεσματικά από τις ψευδείς ειδήσεις».

Οι ψεύτικες ή ψευδείς ειδήσεις διαδραμάτισαν κομβικό ρόλο στις πρόσφατες πολιτικές εξελίξεις σε παγκόσμιο επίπεδο, τόσο στο Δημοψήφισμα στο Ηνωμένο Βασίλειο, όσο και στις Αμερικανικές εκλογές. Ως ουκ έστιν αριθμός ψεύτικες ειδήσεις, παντελώς κατασκευασμένες, με μόνο στόχο την παραπλάνηση και την παραπληροφόρηση επηρέασαν τα αποτελέσματα, την ώρα που οι πολίτες μοιάζουν ανυπεράσπιστοι. Βασικός στόχος των ψεύτικων ειδήσεων είναι ο προσπορισμός κέρδους από τα sites που δημοσιεύουν τέτοιες ειδήσεις. Η ταυτόχρονη καταβαράθρωση της αξιοπιστίας των ΜΜΕ δεν βοηθάει καθόλου.

Το Facebook θεωρήθηκε η κατεξοχήν πλατφόρμα που βοήθησε στη διάδοση ψεύτικων ειδήσεων, γεγονός που υποχρέωσε την εταιρία να προχωρήσει και αυτή σε μια σειρά από σχεδιασμούς για την αντιμετώπιση του φαινομένου, με την αρωγή και ανεξάρτητων οργανισμών από το FullFact και το Snopes.

Οι αποφάσεις αυτές έρχονται σε μια εξαιρετικά ευαίσθητη χρονική περίοδο και μια δημόσια συζήτηση σε παγκόσμιο επίπεδο για την εγκυρότητα των ειδήσεων. Μόλις την προηγούμενη μέρα των ανακοινώσεων στο BBC, ο εκλεγμένος Πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλτ Τραμπ, είπε, δημοσίως σε ρεπόρτερ του CNN «εσείς είστε οι ψεύτικες ειδήσεις».

Η ομάδα κρούσης του BBC εναντίον των ψεύτικων ειδήσεων είναι ένα μόνο μέρος της ευρύτερης προσπάθειας του Οργανισμού να παράγει περισσότερα «slow news», χρησιμοποιώντας περισσότερη εις βάθος ανάλυση, εξειδίκευση και δημοσιογραφία δεδομένων (data journalism), ώστε να βοηθήσει το βρετανικό –και όχι μόνο- κοινό να κατανοήσει αυτή την κρίσιμη περίοδο που διανύουμε. Ειδικά για τη Μεγάλη Βρετανία το εγχείρημα του Brexit είναι μια σοβαρή πρόκληση. Στα ίδια σχέδια περιλαμβάνεται και η δημιουργία ενός δικτύου υπαλλήλων του BBC, κάτι σαν Μονάδα Πληροφοριών μέσα στη Διεθνή Υπηρεσία του BBC, που θα έχει στη διάθεσή της έναν προϋπολογισμό 290 εκατομμυρίων στερλινών, που θα κατευθύνει στο data journalism.

O James Harding, είπε, τέλος, ότι όλος ο κόσμος ζει σε μια περίοδο παρατεταμένης αβεβαιότητας. Κανόνες και νόρμες που υπήρχαν ως σήμερα διασαλεύτηκαν από τη χαμηλή ανάπτυξη και την υψηλή ανισότητα, οι τεχνολογική νεωτερισμοί δημιούργησαν συμπεριφορικές αλλαγές και εργασιακή ανασφάλεια. «Είμαστε υποχρεωμένοι να εξηγούμε τι μάς οδηγεί σε μια είδηση. Να επιβραδύνουμε το ρυθμό, να παράγουμε ειδήσεις με περισσότερο βάθος, δεδομένα, ανάλυση, έρευνα και εξειδίκευση, είμαστε υποχρεωμένοι να εξηγήσουμε τον κόσμο στον οποίο ζούμε».

jaj.gr

περισσότερα
Back to top button