Σε ετοιμότητα και επιφυλακή πρέπει να βρίσκονται οι πολίτες που αντιμετωπίζουν πρόβλημα με τη θέρμανση και την ύδρευση λόγω παγωμένου νερού στους σωλήνες, καθώς μόλις αρχίσουν να ξεπαγώνουν θα φανεί τι ζημιά έχει γίνει.
Οι ειδικοί συστήνουν πως καλό είναι αν πρόκειται να φύγουν από το σπίτι να κλείνουν τον γενικό του νερού.
«Κατά 80% οι παγωμένες σωληνώσεις που θα ξεπαγώσουν, θα είναι σπασμένες ήδη, γιατί το πάγωμα λόγω διαστολής θα έχει κάνει ζημιά. Αυτό δεν φαίνεται γιατί είναι παγωμένα όλα. Μόλις ξεπαγώσει θα φανεί τι ζημιά έγινε. Μπορεί να υπάρχει ζημιά και στον λέβητα. Μέχρι τώρα όλα τα περιστατικά αφορούν σπασμένες σωλήνες νερού και αυτό έγινε επειδή δεν ήταν σωστά μονωμένες οι σωληνώσεις», αναφέρει μιλώντας στο typosthes.gr o Πρόεδρος του Συνδέσμου αδειούχων εγκαταστατών-συντηρητών καυστήρων και συσκευών υγρών και αερίων καυσίμων Β. Ελλάδος «Προμηθέας» κ. Κωνσταντίνος Σπανουδάκης.
Κατά συνέπεια οι πολίτες πρέπει να είναι σε ετοιμότητα και αν δουν διαρροές θα πρέπει να κλείσουν το νερό.
Ήδη όπως αναφέρει ο κ. Σπανουδάκης υπήρχαν περιστατικά χθες -που λίγο ανέβηκε η θερμοκρασία- με σπασίματα και νερά που πεταγόντουσαν παντού. Σε τέτοιες περιπτώσεις οι πολίτες πρέπει να απευθύνονται σε υδραυλικούς και αφού αποκατασταθεί η ζημιά στη σωλήνωση μετά, όπως λέει ο κ. Σπανουδάκης «αναλαμβάνουμε εμείς να δούμε τι ζημιά έχει, αν έχει, μέσα στον λέβητα».
Οι συνήθεις περιπτώσεις
Στις περισσότερες περιπτώσεις καταναλωτών που έχουν λέβητες φυσικού αερίου όπως λέει ο κ. Σπανουδάκης, δουλεύει η θέρμανση αλλά δεν υπάρχει παραγωγή ζεστού νερού. «Σε αυτές τις περιπτώσεις ο λέβητας δεν πρέπει να σταματήσει για κανέναν λόγο. Γιατί αν σταματήσει και ο λέβητας μετά σίγουρα θα έχει δημιουργηθεί πρόβλημα και στο κύκλωμα της θέρμανσης και στον ίδιο το λέβητα», επισημαίνει.
Σε ότι αφορά αυτούς που δεν έχουν ούτε θέρμανση ούτε ζεστό νερό ο κ. Σπανουδάκης εκτιμά, με βάση και τα τηλεφωνήματα που έχουν γίνει από πολίτες, ότι κατά 90% έχει δημιουργηθεί ζημιά μέσα στο λέβητα.
«Ο καταναλωτής δεν μπορεί να κάνει κάτι. Να κλείσει το γενικό του νερού και να κάθεται να περιμένει μέσα στο σπίτι του χωρίς νερό; Δυστυχώς δεν μπορεί να το κάνει, το νερό είναι αγαθό πρώτης ανάγκης. Αλλά πρέπει να είναι λίγο σε ετοιμότητα. Δηλαδή όταν είναι να φύγουν από το σπίτι, καλό είναι να κλείσουν το γενικό του νερού. Να μην αφήσουν δηλαδή το σπίτι με νερά όταν έχουν παγωμένα έξω και να φύγουν», συμβουλεύει καταλήγοντας ο κ. Σπανουδάκης υπενθυμίζοντας τις εικόνες που είδαμε τις προηγούμενες μέρες.
Μόνωση σωληνώσεων
Την προσοχή του κοινού για σπασμένες σωλήνες εφιστά και ο Γιάννης Καραπινίδης Γ.Γ. του Συνδέσμου Εργολάβων Υδραυλικών Θεσσαλονίκης.
Ο ίδιος προτείνει να ξεπαγώσουμε -εάν μπορούμε – μια εξωτερική βρύση με σεσουάρ. Δηλαδή εάν έχουμε σε ένα μπαλκόνι μια βρύση, προσπαθούμε να την ξεπαγώσουμε σιγά σιγά με σεσουάρ να τη ζεστάνουμε και να ανοίξουμε το χερούλι για να μπορεί να ξεπαγώσει και να την αφήσουμε λίγο ανοιχτή γιατί με το που θα ξεπαγώσουν όλα, κάπου πρέπει να τρέξει το νερό, να φύγει. Το καλύτερο φυσικά, όπως λέει είναι να αφήσουμε μια βρύση εσωτερική ανοιχτή αν είναι παγωμένα όλα για να φύγει το νερό. Αν είμαστε σε χωριό ή κάπου με αυλή να προσέχουμε να μην τρέχουν τα νερά στο δρόμο.
Επίσης εφιστά την προσοχή σε τυχόν σπασμένες σωλήνες. Φυσικά θα είναι σπασμένες σε πολλά σημεία. Τώρα και να είναι σπασμένες κλείνουμε τον γενικό εάν μπορούμε, όπως αναφέρει.
Τι κάνουμε όταν περάσει ο παγετός; «Όταν τελειώσουν όλα αυτά φωνάζουμε τους υδραυλικούς για να μονώσουν τις σωλήνες με καλές μονώσεις διπλές και τριπλές», λέει ο κ. Καραπινίδης
Μονώνουμε και τα ρολόγια ύδρευσης, αν και σε ότι αφορά τα ρολόγια αναφέρει ότι μέσα στις οικοδομές είναι σπάνιο να παγώσουν. Ο κ. Καραπινίδης, συστήνει στους καταναλωτές να προτιμούν αδειούχους, ενεργούς υδραυλικούς όπως και τεχνίτες αερίου με άδεια. «Στη Θεσσαλονίκη έχει γίνει ένα μπάχαλο από μη αδειούχους υδραυλικούς να κάνουν εγκαταστάσεις. Νομίζει ο κόσμος ότι είναι πιο φτηνοί αυτοί και τελικά τους βγαίνει πιο ακριβά», λέει χαρακτηριστικά.
Σημειώνεται ότι και η ΕΥΑΘ αναφέρει σε χθεσινή της ανακοίνωση, ότι εφόσον υπάρξει βελτίωση του καιρού, συνιστάται στους καταναλωτές να ελέγξουν εκ νέου τις εσωτερικές εγκαταστάσεις τους, «καθώς μόνο με την ύφεση των καιρικών φαινομένων θα αναδειχθούν τα προβλήματα στην πραγματική τους έκταση, οπότε και η συνεργασία των πολιτών θα είναι και τότε πολύτιμη (τηλ. επικοινωνίας, 2310 966.600)».
Σε όσες περιπτώσεις δεν έχει αποκατασταθεί η υδροδότηση, το πρόβλημα κατά πάσα πιθανότητα σχετίζεται με τον παγετό. Οι καταναλωτές συνιστάται να ακολουθούν τις πρακτικές οδηγίες που έχουν δοθεί, με πολλή όμως προσοχή ώστε να μην προκαλέσουν και νέα προβλήματα με θραύσεις υδρομέτρων και αγωγών, αναφέρει η ΕΥΑΘ.