Πολλές φορές από το ypodomes.com έχετε διαβάσει για το “δίκτυο αυτοκινητόδρομων”. Το μεγάλο κέρδος της κατασκευής των 5 μεγάλων οδικών αξόνων της χώρας δεν είναι μόνο η οδική τους αναβάθμιση και η τεράστια διαφορά στην χρονοαπόσταση από την αρχή μέχρι το τέλος τους. Είναι η διασύνδεση τους.
Με αφορμή την παράδοση τμημάτων σε Ολυμπία Οδό και Ιόνια Οδό το τελευταίο διάστημα, βάλαμε στο μικροσκόπιο την πιο απομονωμένη περιοχή της χώρας από την Αθήνα, την Δυτική Μακεδονία.
Σήμερα για να έρθει κάποιος από την Καστοριά στην Αθήνα, χρησιμοποιώντας την πιο “σύντομη” διαδρομή, δηλαδή μέσω Γρεβενών-Καλαμπάκας-Λαμίας και του ΠΑΘΕ θα χρειαστεί για 484χλμ περίπου 6 ώρες και 30 λεπτά, κακής οδηγικής εμπειρίας αντιμετωπίζοντας μεγάλους κινδύνους ασφάλειας, καιρικών συνθηκών, ακατάλληλων δρόμων κλπ.
Περίπου 7 ώρες θα χρειαστεί κάποιος αν θελήσει να κάνει το Αθήνα-Καστοριά πιο “πολιτισμένα”, χρησιμοποιώντας τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία αλλά θα πρέπει να καταναλώσει καύσιμα για 625χλμ.
Το δίκτυο των αυτοκινητόδρομων της χώρας, όπως αυτό θα διαμορφωθεί από τις αρχές Απριλίου, θα ανατρέψει αυτό το καθεστώς και τα δεδομένα.
Έτσι λοιπόν, αν κάποιος θελήσει το Πάσχα να πάει από την Αθήνα στην Καστοριά, μέσω Ολυμπίας, Ιόνιας και Εγνατίας τότε θα χρειαστεί μόλις 5 ώρες ασφαλούς, γρήγορης οδήγησης φτάνοντας σε χρόνο που μέχρι σήμερα θεωρείται επιστημονική φαντασία.
Για να το αναλύσουμε όμως: Θα χρειαστεί περίπου 1 ώρα και 45 λεπτά από την Αθήνα στο Ρίο (204χλμ-Ολυμπία Οδός) και περίπου 1 ώρα και 40 λεπτά από το Ρίο στα Ιωάννινα (201χλμ-Γέφυρα και Ιόνια Οδός) και από εκεί άλλη 1 ώρα και 30 λεπτά από τα Ιωάννινα στην Καστοριά (165χλμ-Εγνατία και Κάθετος προς Κρυσταλλοπηγή).
Το σύνολο των χιλιομέτρων είναι 565 χλμ και η πρόσθεση της χρονοαπόστασης μας βγάζει κάτι λιγότερο από 5 ώρες!
Αυτό θα επιτευχθεί χάρις στην χρήση 4 διαφορετικών αυτοκινητόδρομων και τη χρήση αυτού που λέμε ¨δικτύου αυτοκινητόδρομου”. Μπορούμε να σας φέρουμε ακόμα πιο εντυπωσιακά παραδείγματα, όπως το δρομολόγιο Γρεβενα-Αθήνα με τον ίδιο τρόπο όπου τα 500χλμ της απόστασης θα διανύονται σε περίπου 4 ώρες και 30 λεπτά, χρονοαπόσταση που σήμερα απλά δεν υπάρχει. Βεβαίως από την άλλη πλευρά το κόστος θα αυξηθεί σημαντικά, καθώς θα πρέπει να πληρωθούν διόδια σε όλη τη διαδρομή αλλά η μία επιλογή είναι η χρήση των σημερινών δρόμων και ο χρόνος που χρειάζεσαι και η άλλη επιλογή είναι η ποιοτική ασφαλής οδήγηση με μειωμένη χρονοαπόσταση.
Η μεγάλη διαφορά για τη Δυτική Μακεδονία και τα μεγάλα αστικά της κέντρα σε σχέση με τη σύνδεση της με την Αθήνα θα έρθει εφόσον κατασκευαστεί το βόρειο τμήμα του Ε65 (Τρίκαλα-Εγνατία) καθώς τότε η απόσταση Καστοριά-Αθήνα θα πέσει σε 4 ώρες και 15 λεπτά (500χλμ) και η απόσταση Γρεβενά-Αθήνα (440χλμ) θα πέσει σε μόλις 3 ώρες και 50 λεπτά!
Αυτό είναι ένα μικρό παράδειγμα της μεταμόρφωσης των οδικών μεταφορών που έρχεται στη χώρα και που πλέον δεν είναι ένα μακρινό πλάνο για το μέλλον, αλλά μία κοντινή πραγματικότητα που θα πρέπει να αποτελέσει σημείο αιχμής για πολλούς κλάδους της Ελληνικής Οικονομίας, όπως τα logistics, ο αγροτικός και κτηνοτροφικός κλάδος, οι οδικές μεταφορές, οι υπηρεσίες, ο τουρισμός, ο πολιτισμός κ.α.
Νίκος Καραγιάννης