Η χρονιά φτάνει σιγά σιγά προς το τέλος της και έτσι ήρθε η ώρα για έναν μικρό κινηματογραφικό απολογισμό του 2016. Μπορεί να μην είδαμε αριστουργήματα στις οθόνες μας, μπορεί να μην θυμόμαστε δεκάδες παραγωγές από αυτή τη σεζόν, υπήρξαν ωστόσο ταινίες που καθήλωσαν εκατομμύρια θεατές και τράβηξαν το ενδιαφέρον κοινού και κριτικών, ερμηνείες που συγκίνησαν, ιστορίες που μας κράτησαν για ακόμα μία φορά κοντά στον κινηματογράφο.
H Eπιστροφή / The Revenant
Η ταινία που χάρισε στον Λεονάρντο Ντι Κάπριο το πρώτο Όσκαρ της καριέρας του. Εμπνευσμένη από αληθινή ιστορία, «Η Επιστροφή – The Revenant» φέρει τη σκηνοθετική σφραγίδα του καταξιωμένου και βραβευμένου με Όσκαρ σκηνοθέτη Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιαρίτου («Birdman», «Babel»). Μία δυνατή ιστορία πίστης, επιβίωσης, εκδίκησης, αγάπης για τη ζωή και τον άνθρωπο, γυρισμένη σε χειμωνιάτικα τοπία που κόβουν την ανάσα, με ερμηνείες που μένουν αξέχαστες.
Το Μεγάλο Σορτάρισμα / The Big Short
Το Μεγάλο Σορτάρισμα αφηγείται πώς τέσσερις μη «ειδήμονες» στα υψηλά χρηματοοικονομικά προέβλεψαν την φούσκα της αγοράς ακινήτων πριν από οποιονδήποτε άλλο. Στη κινηματογραφική μεταφορά της ιστορίας από τον Άνταμ Μακέι (Anchorman I και ΙΙ, The Other Guys) πρωταγωνιστούν οι βραβευμένοι με Όσκαρ Κρίστιαν Μπέιλ, Μπραντ Πιτ, Μελίσα Λίο και Μαρίζα Τομέι καθώς και οι υποψήφιοι για Όσκαρ Στιβ Καρέλ και Ράιαν Γκόσλινγκ. Μία ταινία με έξυπνο σενάριο, μοντέρνα αισθητική και ένα θέμα που προσελκύει το ενδιαφέρον, αφού δείχνει με πανέξυπνο τρόπο πως ακόμα και αν το τραπεζικό σύστημα “αμφισβητεί” τον εαυτό του, όλα κάνουν κάνουν κύκλους, επιστρέφουν ξανά στην αρχή τους και τελικά το ίδιο μοντέλο επιβιώνει θεαματικά από την επικείμενη καταστροφή του.
Το Δωμάτιο/Room
ο Λένι Άμπραχαμσον επέστρεψε με μία μαγευτική ταινία, η οποία πραγματεύεται με βαθύ και απροσδόκητο τρόπο το ζήτημα της προσωπικής ελευθερίας, τη μαγεία του παραμυθιού, τα δυσδιάκριτα όρια ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη φαντασία, την ψυχολογική κακοποίηση. Πόσο ισχυρές είναι οι φυλακές στις οποίες ζούμε; Και πόσο δύσκολο είναι να ξεφύγουμε από αυτές, όταν έχουμε μάθει να τις έχουμε ανάγκη; Με μία συγκλονιστική ερμηνεία από την Έμα Ντόναχιου, αλλά και από τον μικρό Τζακ πρόκειται για μία γενναία ιστορία προς την ενηλικίωση, τις αντιφάσεις, τη συναισθηματική νοημοσύνη. Ο Τζάκ είναι πέντε χρονών και ζει στο δωμάτιο με τη μαμά του. Δεν έχει βγει ποτέ του έξω. Το Δωμάτιο δεν έχει παράθυρα και η πόρτα είναι πάντα κλειδωμένη. Θα μπορέσει να απελευθερωθεί ποτέ;
Το κορίτσι από τη Δανία/ Danish Girl
Μία ποιητική ταινία βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Ντέιβιντ Έμπερσοφ που διέπεται από έντονη καλλιτεχνική αύρα και μία παραγωγή με δουλειά στη λεπτομέρεια, ακόμα και αν υστερεί στο χτίσιμο των χαρακτήρων και στο βάθος των συναισθημάτων. Στην Κοπεγχάγη της δεκαετίας του 1920 ο ζωγράφος Άιναρ Βέγκενερ αντικαθιστά για χάρη της επίσης ζωγράφου γυναίκας του, Γκέρντα, ένα θηλυκό μοντέλο. Μια εμπειρία που θα τον μεταμορφώσει, θα τον κάνει να ανακαλύψει την αληθινή ταυτότητά του και θα τον σπρώξει να γίνει ένας από τους πρώτους διεμφυλικούς που προχώρησαν σε αλλαγή φύλου. Εξαιρετικές ερμηνείες οσκαρικής κοπής από τους Έντι Ρεντμέιν και Αλίσια Βικάντερ.
Αnomalisa
ο Τσάρλι Κάουφμαν έφερε το αριστουργηματικό «Anomalisa» στη «ζωή». Ένα υπέροχο animation για τη μοναξιά, την αποξένωση, τα πρότυπα ομορφιάς, τη μαγεία και την αμηχανία του έρωτα. Γυρισμένο με την τεχνική stop motion («Ο Χριστουγεννιάτικος Εφιάλτης», «Η Νεκρή Νύφη»), ο Κάουφμαν στην τρίτη του σκηνοθετική δουλειά, μαζί με τον Ντιουκ Τζόνσον («Mary Shelley’s Frankenhole»), δημιούργησαν ένα ξεχωριστό animation που έκλεψε τις καρδιές των θεατών.
Σε άλλες κινηματογραφικές επιλογές, ξεχώρισαν επίσης το Τόνι Έρντμαν της Μάρεν Άντε, μία κωμωδία από τη Γερμανία που βραβεύτηκε από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία, το «Στην αγκαλιά του φιδιού» του Σίρο Γκουέρα, το ντοκιμαντέρ «Φωτιά στη Θάλασσα» του Φραντσέσκο Ρόζι, αλλά και το «Εκείνη» του Πολ Βερχόβεν.