Με αντίβαρα στο ρωσικό εμπάργκο προκειμένου να αντισταθμιστούν οι απώλειες των Ευρωπαίων παραγωγών από αυτό, με μία έξυπνη διαπραγμάτευση με τρίτες χώρες στα θέματα προϊόντων Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης και γεωγραφικής ένδειξης αλλά και σε μία αποτελεσματική ΚΑΠ που αφήνει ελευθερία κινήσεων στις χώρες-μέλη και συγχρόνως τονώνει την ανάπτυξη, προχωρεί η Ε.Ε. όπως αναφέρει στη συνέντευξή του στην «Η» ο αρμόδιος επίτροπος Φιλ Χόγκαν
Συνέντευξη στην Ειρήνη Σακελλάρη και την Ελευθερία Αρλαπάνου
Είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση πρόθυμη να επαναπροσδιορίσει τους στόχους της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, λαμβάνοντας υπόψη ότι το εμπάργκο της Ρωσίας παραμένει ενεργό;
Η Ε.Ε. λυπάται για την επέκταση της απαγόρευσης μέχρι το τέλος του 2017 και έχουμε στην Επιτροπή κατ’ επανάληψη ζητήσει από τη Ρωσία να καταργήσει την απαγόρευση και να ανοίξει εκ νέου την ρωσική αγορά για τα αγροτικά προϊόντα και τα τρόφιμα της Ε.Ε. Θεωρούμε ότι μια τέτοια απαγόρευση δεν είναι συμβατή με τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου. Η απαγόρευση είχε αντίκτυπο στους αγρότες που καλλιεργούν φρούτα και τα λαχανικά, τους κτηνοτρόφους και τους γαλακτοπαραγωγούς της ΕΕ, και ιδιαίτερα εκείνων που νωρίτερα είχαν εξάρτηση από τις εξαγωγές προς τη Ρωσία. Η Επιτροπή απάντησε με μια σειρά μέτρων ασφαλείας μέσω της ΚΑΠ για να βοηθήσει την αποκατάσταση της ισορροπίας αυτών των αγορών, με την κινητοποίηση επιπλέον κονδυλίων ύψους 1,5 δισ. ευρώ, προκειμένου να βοηθήσει τους παραγωγούς που αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Επενδύσαμε επίσης σε μια προσπάθεια για να διευκολύνουμε τις εξαγωγές προς άλλες αγορές τρίτων χωρών – ιδίως όσον αφορά την αντιμετώπιση των μη δασμολογικών φραγμών, όπως θέματα Υγιεινής και Φυτοϋγειονομικής που παρεμποδίζουν τις εξαγωγές, καθώς και σε νέα μέτρα προώθησης και στην αύξηση των προσπαθειών για την ανάπτυξη διμερών εμπορικών διαπραγματεύσεων.
Έχω ξεκινήσει «διπλωματική επίθεση και έχω ήδη συμμετάσχει σε επιχειρηματικές αποστολές σε χώρες με σημαντικές εξαγωγικές ευκαιρίες για τη γεωργία της Ε.Ε. (όπως Κολομβία, Μεξικό, Κίνα και Ιαπωνία), και θα επισκεφθώ Βιετνάμ και Ινδονησία τις επόμενες εβδομάδες. Οι Έλληνες παραγωγοί έχουν συμμετάσχει σε αυτές τις αποστολές και προσδοκία μου είναι να ανοίξουν νέες αγορές. Δύο χρόνια μετά την έναρξη του ρωσικού εμπάργκο, η Ε.Ε. παραμένει ο μεγαλύτερος εξαγωγέας γεωργικών προϊόντων διατροφής στον κόσμο. Η συνολική απόδοση του εμπορίου γεωργικών προϊόντων της Ε.Ε. ήταν θετική στο διάστημα Ιουλίου 2015 – Ιουνίου 2016: οι εξαγωγές γεωργικών τροφίμων της Ε.Ε. ξεπέρασαν τα 129 δισ. ευρώ (ετήσια αύξηση 2,1%). Οι εξαγωγές ελληνικών γεωργικών ειδών διατροφής σημείωσαν άνοδο 4% την ίδια περίοδο.
Επιστρέφοντας στην ερώτηση, νομίζω ότι αυτό που το ρωσικό εμπάργκο ανέδειξε -και στην Ελλάδα- είναι το εύρος στο οποίο η πολιτική βρίσκεται εκεί, ώστε να βοηθήσει τις αγροτικές επιχειρήσεις να ανταποκριθούν στα μηνύματα της αγοράς και να επενδύσουν σε νέες ευκαιρίες που παρουσιάζονται. Προερχόμενος από την Ιρλανδία, μια χώρα που έχει δει τον αγροτοδιατροφικό τομέα να οδηγεί την οικονομία έξω από την κρίση εξακολουθώ να θεωρώ πως ο ελληνικός αγροτοδιατροφικός τομέας μπορεί να είναι εξίσου σημαντικός για τη χώρα σας.
Έχετε συμφωνήσει με το επίπεδο προστασίας που θα επιτευχθεί για τα προϊόντα προϊόντων ΠΟΠ και ΠΓΕ (όπως φέτα ή ελιές καλαμών);
Η Επιτροπή αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στο ζήτημα των γεωγραφικών ενδείξεων. Δεν θέλουμε άλλους παραγωγούς ανά τον κόσμο να κινούνται παρασιτικά στις παραδόσεις και την καλή φήμη των προϊόντων μας. Θα κάνουμε το καλύτερο δυνατό για να επεκτείνουμε αυτήν την ιδέα σε όλες τις εμπορικές διαπραγματεύσεις μας (με Καναδά, Βιετνάμ, Ν. Αφρική, κ.ά.). Παρόλο που οι διαπραγματευσεις με άλλες χώρες δεν είναι εύκολες γενικά, εξαιτίας της ουσιαστικής προγενέστερης χρήσης του ονόματος της φέτας σε ορισμένες αγορές, η Ε.Ε. επιτύγχανε πάντα μέσω διαπραγματεύσεων βελτίωση στο θέμα της προστασίας της φέτας και άλλων τυριών εντός του ισχυρού γεωγραφικού χαρακτηρισμού (της γεωγραφικής ένδειξης).
Γνωρίζω πως ασκήθηκε κριτική ως προς τη συμφωνία που επιτεύχθηκε για τη φέτα στην επονομαζόμενη συμφωνία CETA με τον Καναδά. Θα πρέπει να το δούμε σε συνδυασμό με το status quo, όπου περίπου τα 4/5 της φέτας που πωλούνται στην καναδική αγορά δεν είναι ελληνικά – ακόμη και αν η ελληνική σημαία και το αλφάβητο κυριαρχούν συχνά στη συσκευασία των συγκεκριμένων προϊόντων. Βάσει της συμφωνίας, όλα τα τυριά φέτα πρέπει να φέρουν ετικέτα της χώρας παραγωγής, αν και μόνον η μοναδική ελληνική φέτα μπορεί να φέρει τη λέξη Ελλάδα στη συσκευασία της, ενώ και τα μελλοντικά νέα προϊόντα πρέπει να ονομάζονται τύπου -φέτα- ή «σαν φέτα» και όχι «φέτα». Με λίγα λόγια, θα είναι παράνομο στον Καναδά να ξεγελάσουν τους καταναλωτές κάνοντάς τους να πιστεύουν ότι αγοράζουν ένα ελληνικό προϊόν.
Υπό τις συνθήκες αυτές, η συμφωνία που έχουμε επιτύχει αυξάνει την πραγματική προοπτική μιας διαρκούς ενίσχυσης των ελληνικών εξαγωγών φέτας στον Καναδά και σε μια δίκαιη τιμή. Η ελληνική φέτα απολαμβάνει έτσι αυξημένη προστασία στο πλαίσιο της συμφωνίας CETA αντιθέτως με το αν η CETA κατέπιπτε -καθώς είναι προς το συμφέρον των Ελλήνων παραγωγών φέτας η συμφωνία του Καναδά να τεθεί σε ισχύ. Θα πρέπει επίσης να γνωρίζετε ότι υπάρχουν 15 άλλα ελληνικά προϊόντα γεωγραφικής ένδειξης -εκτός από τη φέτα- τα οποία και θα αναγνωριστούν ως προϊόντα γεωγραφικής ένδειξης στην καναδική αγορά στο πλαίσιο της παρούσας διμερούς συμφωνίας, συμπεριλαμβανομένης της ελιάς Καλαμών.
- 6 τυριά (φέτα, κεφαλογραβιέρα, γραβιέρα Κρήτης, Γραβιέρα Νάξου, Μανούρι, κασέρι)
- 4 ελαιόλαδα (Καλαμάτας, Κολυμβάρι Χανίων Κρήτης, Σιτίας Λασιθίου, Λακωνίας)
- Ελιές Καλαμών, κονσερβολιά Αμφίσσης
– Φασόλια Γίγαντες Ελέφαντες Καστοριάς, Φασόλια Γίγαντες Ελέφαντες Πρεσπών Φλώρινας
– Μαστίχα Χίου
– Σαφράν – Κρόκος Κοζάνης
Η ΚΑΠ στηρίζει τους αγρότες με 20 δισ. ευρώ
Ποια είναι η δομή του μοντέλου που θα ισχύσει στην Ε.Ε. για τον έλεγχο της υλοποίησης των αναπτυξιακών προγραμμάτων;
Όπως προανέφερα, η γεωργία έχει να διαδραματίσει στην Ελλάδα μοναδικό ρόλο – και όχι μόνο όσον αφορά την παροχή τροφίμων, αλλά και για την δημιουργία απασχόλησης και για την ανάπτυξη των γεωγραφικών περιοχών. Είναι επίσης ζωτικό εργαλείο για την αντιμετώπιση των ζητημάτων αειφορίας, κλιματικής αλλαγής και για περιβαλλοντικά ζητήματα σε αγροτικές περιοχές, όπως επίσης και για την υποστήριξη ορισμένων βασικών κοινωνικών στοιχείων στα ελληνικά χωριά. Προκειμένου να ενθαρρυνθεί αυτό, η Ε.Ε., μέσω της ΚΑΠ, παρέχει ένα ισχυρό και σταθερό πλαίσιο για τη γεωργία, χρηματοδοτώντας με σχεδόν 20 δισ. ευρώ το γεωργικό τομέα στην Ελλάδα και τις αγροτικές περιοχές για το χρονικό διάστημα έως το 2020.
Η βασική αρχιτεκτονική αυτής της χρηματοδότησης είναι να παρέχει ένα σύστημα απευθείας πληρωμών για όλες τις μεμονωμένες εκμεταλλεύσεις, ώστε να συμβάλει στη σταθεροποίηση των αγροτικών εισοδημάτων, να δημιουργεί προγράμματα Αγροτικής Ανάπτυξης για να προσφέρει επιλογές για κάθε αγρότη, καθώς και μια σειρά χρηματοοικονμικών μέσων σε περίπτωση δυσκολιών στην αγορά. Με 28 διαφορετικά κράτη – μέλη (και 118 διαφορετικά προγράμματα αγροτικής ανάπτυξης), αφήσαμε μεγαλύτερη ευελιξία από ποτέ στο πώς οι εθνικές αρχές θα επιλέξουν να διαμορφώσουν πολιτική για αντιμετώπιση των ιδιαίτερων προβλημάτων τους στο πλαίσιο των δομών τους. Είμαι ιδιαίτερος οπαδός των νέων χρηματοδοτικών μέσων που είναι διαθέσιμα, που βοηθούν στη μόχλευση πρόσθετων ιδιωτικών κεφαλαίων για επενδύσεις. Υπάρχει σειρά βασικών ζητημάτων που εξετάζονται σε όλες τις περιοχές – όπως η εξάλειψη του ψηφιακού χάσματος, η ενθάρρυνση περισσότερων νέων να ασχοληθούν με τη γεωργία, ενθάρρυνση της καινοτομίας.
Με αντίβαρα στο ρωσικό εμπάργκο προκειμένου να αντισταθμιστούν οι απώλειες των Ευρωπαίων παραγωγών από αυτό, με μία έξυπνη διαπραγμάτευση με τρίτες χώρες στα θέματα προϊόντων Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης και γεωγραφικής ένδειξης αλλά και σε μία αποτελεσματική ΚΑΠ που αφήνει ελευθερία κινήσεων στις χώρες-έλη και συγχρόνως τονώνει την ανάπτυξη, προχωρεί η Ε.Ε. όπως αναφέρει στη συνέντευξή του στην «Η» ο αρμόδιος επίτροπος Φιλ Χόγκαν
Με 28 διαφορετικά κράτη – μέλη (και 118 διαφορετικά προγράμματα αγροτικής ανάπτυξης), αφήσαμε μεγαλύτερη ευελιξία από ποτέ στο πώς οι εθνικές αρχές θα επιλέξουν να διαμορφώσουν πολιτική για αντιμετώπιση των ιδιαίτερων προβλημάτων τους στο πλαίσιο των δομών τους. Είμαι ιδιαίτερος οπαδός των νέων χρηματοδοτικών μέσων που είναι διαθέσιμα, που βοηθούν στη μόχλευση πρόσθετων ιδιωτικών κεφαλαίων για επενδύσεις. Υπάρχει σειρά βασικών ζητημάτων που εξετάζονται σε όλες τις περιοχές – όπως η εξάλειψη του ψηφιακού χάσματος, η ενθάρρυνση περισσότερων νέων να ασχοληθούν με τη γεωργία, ενθάρρυνση της καινοτομίας.