Την Πέμπτη ανακοινώθηκε στην Καστοριά από τον ίδιο τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ η έναρξη των διαδικασιών για την υλοποίηση της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Καστοριάς.
Κάποιοι με εμφανή κακεντρέχεια σχολίασαν πως το διάστημα υλοποίησης του έργου είναι πολύ μεγάλο και κάποιοι άλλοι σημείωσαν δηκτικά πως η σύνδεση της Καστοριάς ήταν διακαής πόθος του αδηφάγου μεγάλου κεφαλαίου και άρα οι πολίτες δεν έχουν κανένα λόγο να ενθουσιάζονται γι αυτήν την προοπτική.
Ως προς τη χρονική διάρκεια υλοποίησης θα ήθελα να θυμηθούμε το αντίστοιχο χρονοδιάγραμμα του TAP (αγωγός φυσικού αερίου) που ήταν και μεγαλύτερη. Κανείς δεν είχε πει πως δεν συζητάμε την αξιοποίησή του γιατί θα αργήσει να παρέχει φυσικό αέριο. Το ίδιο και με την Εγνατία Οδό. Δεν έγινε σε ένα χρόνο. Τώρα γιατί το λέμε για τον σιδηρόδρομο ; Όλα τα μεγάλα έργα από τον σχεδιασμό μέχρι και την ολοκλήρωση της κατασκευής τους απαιτούν ένα εύλογο χρονικό διάστημα. Δεν υλοποιούνται από την μία μέρα στην άλλη. Το θέμα είναι να γίνει η αρχή και να μπουν στέρεες βάσεις. Η αρχή, άλλωστε ως γνωστόν, είναι το ήμισυ του παντός. Και η αρχή έγινε.
Ως προς την εξυπηρέτηση των μεγάλων συμφερόντων, θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Μπορεί να υπάρχουν σε μία καπιταλιστική οικονομία. Και η Εγνατία οδός έγινε για να μεταφέρουν πιο εύκολα τα προϊόντα τους οι ισχυροί της Ευρώπης στην Ασία και όχι για να πηγαίνει ο Καστοριανός πιο εύκολα και γρήγορα στην Θεσσαλονίκη. Παρ’ όλα αυτά, μέσω αυτής της Εγνατίας εξυπηρετείται και ο Καστοριανός και γενικότερα ο κάθε Έλληνας που την χρησιμοποιεί. Αυτό που πρέπει να δούμε, δηλαδή, είναι αν η λειτουργία αυτής της σιδηροδρομικής σύνδεσης μπορεί να αποβεί προς όφελος και της Καστοριάς αλλά και της ευρύτερης περιοχής. Στο πλαίσιο αυτό θα έχει ενδιαφέρον να ακούσουμε τις προτάσεις των τοπικών αυτοδιοικητικών και παραγωγικών φορέων για τον καλύτερο δυνατό τρόπο αξιοποίησης αυτής της προοπτικής. Για παράδειγμα, θα μπορούσε η Καστοριά, σε συνδυασμό με το αναβαθμισμένο σύντομα αεροδρόμιο, να γίνει ένα κέντρο διαμετακομιστικού εμπορίου και να προσελκύσει το ενδιαφέρον εταιριών που δραστηριοποιούνται στα logistics και έτσι να εισρεύσει πλούτος και να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας. Με αυτά θα πρέπει να ασχολούμαστε και όχι με την ανακύκλωση της μιζέριας.