Η επενδυτική παρωδία που ονομάζεται υδροπλάνα στην Ελλάδα καλά κρατεί. Τριάμισι χρόνια περάσαν από τότε που δυο ιδιωτικές εταιρείες ξεκίνησαν τις προσπάθειες τους προκειμένου να δημιουργήσουν υδατοδρόμια στην Ελλάδα, ώστε στη συνέχεια να έρθουν αεροπορικές εταιρείες με υδροπλάνα και να ξεκινήσουν δρομολόγια.
Τι κατάφεραν μέχρι τώρα;
Μόλις ένα υδατοδρόμιο αδειοδοτήθηκε στα τριάμισι χρόνια, αυτό της Κέρκυρας, και ένα ακόμη αυτό των Παξών είναι εδώ και ενάμιση χρόνο, λίγο πριν την τελική υπογραφή της αδειοδότησης. Καμιά εικοσαριά βρίσκονται στην μακρά πορεία για την αδειοδότηση.
Ο λόγος που είχαμε αυτά τα πενιχρά αποτελέσματα είναι οι πολύπλοκες γραφειοκρατικές διαδικασίες που προβλέπει το νομοθετικό πλαίσιο, στις οποίες δεν μπορούν να ανταποκριθούν οι υπηρεσίες του κράτους αν και το ίδιο τις νομοθέτησε.
Στο μεταξύ, ο αρχικός νόμος άλλαξε ήδη μια φορά προκειμένου να απλοποιηθούν οι διαδικασίες και τώρα το αρμόδιο υπουργείο κατεβάζει τρίτο νόμο. Όλα αυτά μέσα σε τριάμισι χρόνια.
Με το νέο σχέδιο νόμου που δόθηκε σε διαβούλευση, το Υπουργείο Μεταφορών φιλοδοξεί να απλοποιήσει τις διαδικασίες που τελικά δεν απλοποιήθηκαν με τον προηγούμενο νόμο, ώστε όπως λέει το Υπουργείο “να δημιουργηθεί ένα καθαρό, σταθερό και λειτουργικό θεσμικό πλαίσιο”.
Μια σημαντική αλλαγή που θα επιφέρει ο νέος νόμος είναι ότι πετά έξω τους ιδιώτες, καθώς προβλέπει πως η άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου εκδίδεται υποχρεωτικά στο όνομα Ο.Τ.Α. ή Λιμενικού Ταμείου ή Οργανισμού Λιμένος ή Φορέα ή Υπηρεσία του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα, και όχι σε ιδιώτη.
Αυτό δεν άρεσε στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη δημιουργία υδατοδρομίων στη χώρα μας.
Όπως ανακοίνωσε η μια από αυτές, η Hellenic Seaplanes, “το νέο «βελτιωτικό» νομοσχέδιο για την αδειοδότηση, κατασκευή και λειτουργία των υδατοδρομίων τορπιλίζει όλες τις ιδιωτικές επενδυτικές πρωτοβουλίες δημιουργώντας έτσι αρνητικό κλίμα για ακόμη μία φορά στο επενδυτικό κοινό των υδροπλάνων. Είναι ένα νομοσχέδιο που απαξιώνει πλήρως και υποβαθμίζει το ρόλο του ιδιώτη επενδυτή και ακυρώνει όλα τα ιδιωτικά υδατοδρόμια, ή το ολιγότερο ανατρέπει πλήρως τα δεδομένα που υπήρχαν μέχρι σήμερα σχετικά με την ανάπτυξη δικτύου υδατοδρομίων στην Ελλάδα, τουλάχιστον όλων όσων έχουν ξεκινήσει με ιδιωτική πρωτοβουλία”.
Πότε θα δούμε υδροπλάνα στην Ελλάδα; Κανείς δεν ξέρει. Ήδη το αρχικό επενδυτικό ενδιαφέρον των ξένων για τη δημιουργία αεροπορικών εταιρειών με υδροπλάνα, έχει ατονίσει πάρα πολύ καθώς η υπομονή τους εξαντλήθηκε. Για να δούμε πάντως υδροπλάνα θα πρέπει πρώτα να δημιουργηθεί στην επικράτεια ένα δίκτυο τουλάχιστον δέκα υδατοδρομίων, προκειμένου να έχει επιχειρηματικό ενδιαφέρον η έναρξη δρομολογίων.
Στο μεταξύ Κροατία και η Τουρκία που ζήτησαν τεχνογνωσία από την Ελλάδα για τη δημιουργία αεροπορικής συγκοινωνίας με υδροπλάνα τα κατάφεραν πιο γρήγορα από εμάς. Πρόσφατα ζήτησε τεχνογνωσία και η Βουλγαρία για τη Μαύρη Θάλασσα και το πιο πιθανό είναι να ξεκινήσει και αυτή πριν από εμάς.