Τρέχοντας να προλάβουν το χρονικό όριο του Μαρτίου του 2017 -των μόλις 8 μηνών δηλαδή- οι κατασκευαστικές κοινοπραξίες που έχουν συσταθεί γι’ αυτό το σκοπό, έχουν εντείνει τις προσπάθειές τους προκειμένου να τα καταφέρουν. Έστω και σε λειτουργικό επίπεδο σε πρώτη φάση το Μάρτιο, αφού έχουν το περιθώριο για την πλήρη ολοκλήρωσή τους μέχρι τον Αύγουστο του 2017. Ολοκλήρωση, που θα προσφέρει στη χώρα -αισίως τον 21ο αιώνα- το πρώτο σύγχρονο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων της.
Έτσι το χρονοδιάγραμμα παράδοσης των μεγάλων έργων με τα οποία ολοκληρώνεται η κατασκευή των αυτοκινητόδρομων, είναι πλέον ασφυκτικό, αλλά πια βρισκόμαστε στην τελική ευθεία. Το δίκτυο αρχίζει να αποκτά το τελικό σχήμα και την μορφή του σε μεγάλο μέρος της επικράτειας. Με την ολοκλήρωση των εργασιών, η Ελλάδα θα διαθέτει ένα από τα πληρέστερα δίκτυα στην Ευρώπη, με όλες τις Ηπειρωτικές Περιφέρειες να έχουν τουλάχιστον από δύο αυτοκινητόδρομους, συνολικού μήκους άνω των 2.500 χλμ.
Οι εργασίες συνεχίζονται με αμείωτους ρυθμούς, ενώ σε πρόσφατες δηλώσεις του ο γενικός γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Δέδες, διαβεβαίωνε για την ολοκλήρωση της κατασκευής παράπλευρου δρόμου από την Αρχαία Κόρινθο έως το Κιάτο μέχρι το τέλος του χρόνου, προκειμένου να αποσυμφορηθεί η παλαιά εθνική οδός, που αποτελούσε αίτημα των κατοίκων και των φορέων της δυτικής Κορινθίας. Ταυτόχρονα, όπως υπογραμμίζει, θα τηρηθούν στο έπακρο τα χρονοδιαγράμματα και θα ολοκληρωθεί η Ολυμπία Οδός το Μάρτιο του 2017, με τον προσεχή Οκτώβριο να ολοκληρώνεται πλήρως ο αυτοκινητόδρομος του Μορέα, με την περιμετρική της Καλαμάτας.
Κόρινθος – Κιάτο
Ασφαλείς και ταχύτερες διελεύσεις υπόσχεται η παράδοση του τμήματος Κόρινθος – Κιάτο που αναμένεται να δοθεί σε κυκλοφορία αρχές Αυγούστου, συνολικής έκτασης 20 χιλιομέτρων, με 7 άνω διαβάσεις, 19 κάτω διαβάσεις, 7 γέφυρες και 3 κόμβους.
Προσωρινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις εκτελούνται έως και την Τετάρτη 27 Ιουλίου, με φόντο την επερχόμενη παράδοση, ενώ σύμφωνα με εκτιμήσεις, στο πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου θα δοθούν στην κυκλοφορία και οι δύο σήραγγες στο Δερβένι.
Ιόνια Οδός και Ε65
Στο ίδιο πλαίσιο, λίγοι μήνες απέμειναν για τη λειτουργία των δύο αυτοκινητόδρομων της Ιόνιας Οδού και της Κεντρικής Οδού Ε65, με τον πρώτο να αφορά τη διαδρομή από το Αντίρριο μέχρι τα Ιωάννινα, μήκους 196 χλμ και διασχίζει το Μεσολόγγι, το Αγρίνιο, την Αμφιλοχία και την Άρτα. Ο δεύτερος άξονας, από την Ξυνιάδα μέχρι τα Τρίκαλα, περνά από τις πόλεις του Δομοκού και της Καρδίτσας.
Στο Νομό Κορινθίας τα έργα είναι εμφανώς πιο προχωρημένα και ειδικά το τμήμα Κόρινθος – Κιάτο είναι ένα βήμα πριν την ολοκλήρωση καθώς το μόνο που απομένει είναι οι διαγραμμίσεις. Στο τμήμα έχουν ήδη τοποθετηθεί οι γνωστές σημάνσεις των αυτοκινητοδρόμων ταχείας κυκλοφορίας, που ενημερώνουν για τις επόμενες εξόδους και την κατεύθυνση. Η προσωρινή ταλαιπωρία με έκτακτες ρυθμίσεις για τους οδηγούς που κινούνται στο τμήμα Κορίνθου – Πατρών, είναι σε ισχύ έως και τα μέσα της εβδομάδας αφορούν εργασίες κατασκευής της αντιολισθητικής στρώσης του ασφαλτοτάπητα των δύο κλάδων. Καθ’ όλη τη διάρκεια των εργασιών η κυκλοφορία θα διεξάγεται σε μία λωρίδα ανά κατεύθυνση και μια επιπλέον ενδιάμεση λωρίδα που θα διατίθεται στην κατεύθυνση αιχμής, είτε από τον βόρειο είτε από το νότιο κλάδο.
Στερεά Ελλάδα – Θεσσαλία
Εντός του 2017 θα ολοκληρωθεί το τμήμα του Ε65 Ξυνιάδα – Νέο Μοναστήρι μήκους 30 χλμ. Το 2021 θα προστεθούν άλλα 30 χλμ από την ολοκλήρωση του νότιου τμήματος του Ε65 Λαμία – Ξυνιάδα. Σήμερα διαθέτει αυτοκινητόδρομο στο τμήμα της Νέας Οδού και της Κεντρικής Οδού από Οινόφυτα μέχρι τα σύνορα με Θεσσαλία μήκους 205 χλμ. μαζί με τα έργα του Μαλιακού.
Η περιφέρεια Θεσσαλίας διαθέτει σήμερα αυτοκινητόδρομο στο τμήμα του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου από τον Ευαγγελισμό μέχρι τα σύνορα με Στερεά Ελλάδα μήκους 125 χλμ. Το 2017 θα έχει ολοκληρωθεί το τμήμα του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου Ευαγγελισμός-Πλαταμώνας (σύνορα με Κεντρική Μακεδονία) μήκους 25 χλμ και το τμήμα της Κεντρικής Οδού Ε65 Νέο Μοναστήρι- Τρίκαλα μήκους 50 χλμ.
Αντίρριο – Ιωάννινα
Σε περίπου εννέα μήνες ολοκληρώνεται το έργο της Ιόνιας Οδού που αλλάζει άρδην τις μετακινήσεις, δίνοντας πνοή ζωής σε εκατοντάδες χιλιάδες κατοίκους Αιτωλοακαρνανίας, Ηπείρου και Νησιών Ιονίου. Την ίδια στιγμή, έως το τέλος του χρόνου με δύο μόνο παρεμβάσεις και την παράδοση μικρών τμημάτων του δρόμου η διαδρομή Ιωάννινα – Αντίρριο θα μειωθεί χρονικά σε 1 ώρα και 40 λεπτά. Σήμερα απαιτούνται περισσότερες από 3 ώρες υπό κανονικές συνθήκες.
Πρόκειται για ένα έργο 196 χιλιομέτρων, από τη γέφυρα Ρίου – Αντίρριου μέχρι την πόλη των Ιωαννίνων και σύμφωνα με τον σχεδιασμό θα έχει παραδοθεί στο σύνολό του έως τον Μάρτιο του 2017. Στους επόμενους μήνες, τα δυο μεγάλα τμήματα, από Κουβαρά μέχρι Αμφιλοχία και από Φιλιππιάδα ως Γιάννενα, συνολικού μήκους 105 χιλιομέτρων θα αλλάξει ριζικά η εικόνα του σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου.
Σε συνδυασμό με την παράκαμψη Αγρινίου -που ήδη λειτουργεί εδώ και χρόνια- η διαδρομή θα μειωθεί χρονικά κατά σχεδόν μια ώρα.
Σε συνδυασμό με την παραχώρηση του οδικού άξονα Κορίνθου – Πατρών από την Ολυμπία οδό, η διαδρομή από την Αθήνα μέχρι την πρωτεύουσα της Ηπείρου μικραίνει σημαντικά και από 6-7 ώρες θα περιοριστεί σε 3-4 ώρες και μάλιστα σε ιδιαίτερα ασφαλείς αυτοκινητόδρομους. Σε όλο το μήκος της διαδρομής από το Αντίρριο μέχρι τα Ιωάννινα, θα υπάρχουν τέσσερις σταθμοί διοδίων. Ο πρώτος (με κατεύθυνση από Πάτρα προς Ιωάννινα) αμέσως μετά τη σήραγγα της Κλόκοβας, ο δεύτερος στο Αγγελόκαστρο, ο τρίτος στο Μενίδι και ο τέταρτος στο Τέροβο.
Στο τέλος καλοκαιριού προβλέπεται να ολοκληρωθεί το πρώτο τμήμα Κουβαράς – Αμφιλοχία μήκους 25 χιλιομέτρων το οποίο είναι η φυσική συνέχεια της παράκαμψης Αγρινίου και συνολικά θα λειτουργήσει αυτοκινητόδρομος 60 χιλιομέτρων. Μέχρι το τέλος φθινοπώρου θα έχει ολοκληρωθεί το τμήμα από την έξοδο της Σήραγγας Κλόκοβας (κοντά στη Γαβρολίμνη) μέχρι και την παράκαμψη Αγρινίου συνολικού μήκους 30 χιλιομέτρων. Αυτό το τμήμα μαζί με τα 2 παραπάνω τμήματα θα δημιουργήσουν ένα συνεχόμενο τμήμα 90 χιλιομέτρων που θα εκτείνεται από την Έξοδο Κλόκοβας μέχρι το τέλος της Παράκαμψης Αμφιλοχίας.
Στο τέλος του έτους θα ολοκληρωθεί το τμήμα Φιλιππιάδα – Πέρδικα μήκους 30 χιλιομέτρων που μαζί με την ήδη λειτουργούσα Παράκαμψη Αγρινίου μήκους 17 χλμ. θα δημιουργήσουν συνεχόμενο αυτοκινητόδρομο 47 χιλιομέτρων. Στόχος είναι στο τέλος Μαρτίου 2017 να λειτουργήσει όλος ο αυτοκινητόδρομος εκτός από μερικά χιλιόμετρα στα οποία εξακολουθούν να υπάρχουν προβλήματα και θα λειτουργήσουν τον Αύγουστο 2017.
Μακεδονία
Σύμφωνα με τις χιλιομετρικές αποστάσεις, τη μεγάλη έκταση κατέχει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, με 470 χλμ. Σήμερα διαθέτει αυτοκινητόδρομο στο τμήμα του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου Σκοτίνα – Κλειδί Ημαθίας, μήκους 70 χλμ., στο τμήμα της Εγνατίας από την Αμφίπολη μέχρι τα σύνορα με την Δυτική Μακεδονία (κοντά στην περιοχή Πολύμυλος) μήκους 195χλμ. Επίσης ολοκληρωμένος είναι ο αυτοκινητόδρομος από την Θεσσαλονίκη μέχρι τα Μουδανιά και από την Ποτίδια μέχρι την Κασσάνδρα μήκους 73 χλμ.Ολοκληρωμένος ως άξονας ταχείας κυκλοφορίας είναι ο δρόμος Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι. Το 2017 θα έχει ολοκληρωθεί ο αυτοκινητόδρομος Θεσσαλονίκη – Μουδανιά – Κασσάνδρα (μείον ένα χιλιόμετρο στην Ποτίδαια) μήκους 100 χλμ, και ο κάθετος άξονας Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας μήκους 105 χλμ. Η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, διαθέτει αυτοκινητόδρομος στο τμήμα της Εγνατίας, από την Αμφίπολη μέχρι τους Κήπους στον Έβρο, συνολικού μήκους 290 χλμ. Το 2017 θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα στους οδικούς άξονες Κομοτηνή – Σύνορα και Αρδάνιο – Ορμένιο, που όμως είναι δρόμοι ταχείας κυκλοφορίας και όχι κλειστοί αυτοκινητόδρομοι.
Η περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας διαθέτει αυτοκινητόδρομο στο τμήμα της Εγνατίας από την περιοχή του Πολύμυλου μέχρι τα σύνορα με Θεσσαλία, μήκους 105 χλμ. Αυτοκινητόδρομος είναι το τμήμα Κοζάνη – Πτολεμαΐδα (περίπου 25 χλμ) και Φλώρινα – Νίκη (15 χλμ) του άξονα Κοζάνη – Φλώρινα – Νίκη. Ολοκληρωμένο είναι και το Σιάτιστα – Κορομηλιά (περίπου 50 χλμ) του άξονα Σιάτιστα – Καστοριά – Κρυσταλλοπηγή. Το 2017 θα έχει ολοκληρωθεί όλος ο άξονας Σιάτιστα – Καστοριά – Κρυσταλλοπηγή μήκους 72 χλμ.
Ήπειρος – Δυτική Ελλάδα
Μέχρι το 2017 θα έχει ολοκληρωθεί το τμήμα της Ιόνιας Οδού της Ηπείρου (Ιωάννινα – Κομπότι) μήκους 75 χλμ. Σήμερα διαθέτει αυτοκινητόδρομο στο τμήμα της Εγνατίας από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας μέχρι τα σύνορα με Θεσσαλία (κοντά στην περιοχή Ανήλιο) μήκους 110 χλμ. Αυτοκινητόδρομος είναι και το τμήμα της Ιόνιας Οδού Φιλιππιάδα – Άγιος Δημήτριος Άρτας μήκους 17 χλμ. Η περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, διαθέτει σήμερα αυτοκινητόδρομο στο τμήμα της Ιόνιας Οδού Κεφαλόβρυσο – Κουβαράς μήκους 35 χλμ και την Περιμετρική Πάτρας μήκους 20 χλμ. Μέχρι το 2017 θα έχει ολοκληρωθεί το τμήμα της Ιόνιας Οδού στη Δυτική Ελλάδα (Κομπότι – Αντίρριο) περίπου 125 χλμ, το τμήμα της Ολυμπίας Οδού (τμήμα Αιγείρα – Πάτρα) μήκους 90 χλμ ενώ το 2021 θα ολοκληρωθεί ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος μήκους 75 χλμ. Μέχρι το 2020 θα είναι ολοκληρωμένος και ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο – Αμβρακία μήκους 48 χλμ.
Πελοπόννησος
Το 2017 θα έχει ολοκληρωθεί το τμήμα της Ολυμπίας Οδού Κιάτο – Ξυλόκαστρο – Αιγείρα (45 χλμ), ενώ νωρίτερα το Φθινόπωρο του 2016 θα λειτουργήσει ο περιμετρικός της Καλαμάτας (12 χλμ). Σήμερα διαθέτει αυτοκινητόδρομο στο τμήμα της Ολυμπίας Οδού Άγιοι Θεόδωροι – Κόρινθος – Κιάτο μήκους 45 χλμ, του αυτοκινητόδρομου Μορέα, Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα μήκους 155 χλμ. και ο κλάδος Λεύκτρο – Σπάρτη μήκους 46 χλμ.