Μία από τις μάχες που το υπουργείο Υποδομών επιδίωκε να δώσει ήταν η μη ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Τα ετήσια έσοδά της, ύψους 150 εκατ. ευρώ, από διόδια (σε συνδυασμό με τους νέους, υπό κατασκευή, σταθμούς) θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την μείωση των διοδίων στις εθνικές οδικές αρτηρίες. Και, όπως διέρρεαν από το αρμόδιο υπουργείο, μόλις πριν από μερικούς μήνες, στις Βρυξέλλες δεν βλέπουν τόσο αρνητικά την μη παραχώρηση σε ιδιώτες της εταιρείας (Εγνατία Οδός Α.Ε.) που διαχειρίζεται και λειτουργεί τον αυτοκινητόδρομο που εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους του Έβρου.
Εν τέλει, ο… ιερός αυτός στόχος, να μην περάσει η εταιρεία σε ξένα χέρια συμπεριλαμβάνεται, πια, στην μακρά λίστα με τα χαμένα όνειρα κυβέρνησης και υπουργών της. Πλέον, οι τελευταίοι θα πρέπει να κινηθούν γρήγορα, ώστε η ιδιωτικοποίηση να είναι σε θέση να “τρέξει” από το Φθινόπωρο και γι’ αυτό η προώθηση των σχετικών διαδικασιών είναι προϋπόθεση για να εκταμιευθεί η μεγάλη υποδόση των 7,5 δισ. ευρώ τον Ιούνιο.
Νέος σταθμός διοδίων και τσουχτερά πρόστιμα
Γι’ αυτό, την περασμένη εβδομάδα με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υποδομών κ.κ. Τσακαλώτου και Σπίρτζη, τακτοποιήθηκε ένα από τα προαπαιτούμενα, η επιβολή διοδίων στο τμήμα του κάθετου άξονας της Εγνατίας Α/Κ Λαγκαδά-Προμαχώνας. Η έναρξη λειτουργίας του συγκεκριμένου σταθμού ήταν απαραίτητη για να προωθηθεί η παραχώρηση της Εγνατίας σε ιδιώτες και προς την κατεύθυνση αυτή θα πρέπει η Εγνατία Οδός Α.Ε. και η Τράπεζα Πειραιώς να καταλήξουν σε συμφωνία σχετικά με το δανεισμό της πρώτης.
Διαβάζοντας κάποιος “πίσω από τις γραμμές” τη σχετική υπουργική απόφαση, διαπιστώνει ότι πρόκειται για την πρώτη φορά που η αριστερή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ τοποθετεί διόδια. Ένα ακόμη στοιχείο που ίσως έχει τη δική του σημασία είναι ότι η απόφαση προβλέπει για τους “τσαμπατζήδες” την επιβάρυνσή τους με το 20πλασιο ποσό των διοδίων, μετά την παρέλευση, 20 ημερών. Και βέβαια τη βεβαίωση, μετά το 20ήμερο, του πενηνταπλάσιου προστίμου της αξίας των διοδίων στην οικεία Δ.Ο.Υ.
Ως εκ τούτου, τα “εξοντωτικά” πρόστιμα όχι μόνο δεν μειώνονται αλλά διατηρούνται. Για την ιστορία σημειώνεται ότι τον Ιανουάριο του 2014, ο ΣΥΡΙΖΑ είχε καταψηφίσει το νομοσχέδιο για την τοποθέτηση διοδίων στην Εγνατία Οδό και τους παράπλευρους αυτής άξονες.
Στην Εγνατία λειτουργούν σήμερα οκτώ σταθμοί διοδίων:
στην Τύρια (περιοχή Παραμυθιάς Θεσπρωτίας),
στο Μαλακάσι (περιοχή Μετσόβου),
στον Πολύμυλο Κοζάνης,
στα Μάλγαρα Θεσσαλονίκης,
στην Ανάληψη (περιοχή Λαγκαδά),
στη Μουσθένη Καβάλας,
στον Ίασμο Κομοτηνής
και στον Προμαχώνα.
Ταυτόχρονα, η παλαιότερη κοινή υπουργική απόφαση του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη προέβλεπε την τοποθέτηση άλλων 11 σταθμών διοδίων.