Ελλάδα

Πώς να διαβάζουμε αποτελεσματικά για τις εξετάσεις;

d5c23e4072dad16f0fc4139ee6073e36_LΚοντεύουν οι εξετάσεις και ο μαθητόκοσμος πέρα από το διάβασμα έχει να αντιμετωπίσει και το άγχος των εξετάσεων.

Για να αντιμετωπιστεί το άγχος των εξετάσεων θα πρέπει να δοθεί βάρος στην οργάνωση της μελέτης.

Πριν αρχίσει το διάβασμα είναι καλό να ξεκαθαριστεί πόσο χρόνο θα διαθέσει ο μαθητής για το διάβασμα, πόση ύλη θα καλύψει, τι γνωρίζει ήδη για το μάθημα, ποιοι είναι οι στόχοι του για το σημερινό σου διάβασμα (να πάρει μια ιδέα για το θέμα ή αν θέλει να το μάθει καλά με λεπτομέρειες) και τέλος ποιες ερωτήσεις του κεφαλαίου θέλει να μπορεί να απαντά.

Καθώς ξεκινήσει το διάβασμα είναι καλό να μετροφυλλίσει πρώτα το βιβλίο, να κοιτάξει το εξώφυλλο, τις εικόνες και το περιεχόμενο. Ύστερα μπορεί να διαβάσει με επιμέλεια τα σημεία ή τα κεφάλαια που αποτελούν την ύλη του. Θα θυμάται καλύτερα ό,τι διάβασε αν τα συνδέσει με υπάρχουσες γνώσεις. Αποτυπώνονται πολύ καλύτερα οι πληροφορίες ή τα γεγονότα που συνδυάζονται με τα συναισθήματα.

Την ώρα του διαβάσματος ο μαθητής είναι καλό να καθεται σωστά και σε άνετη καρέκλα, να έχει μπροστά του ό,τι χρειάζεται. Να αναπνέει ήρεμα, να δείχνει με το χέρι του το κείμενο που διαβάζει. Το βιβλίο είναι κλό να είναι αρκετά μακρυά από τα μάτια του, τα μάτια να τα ξεκουράζει κοιτάζοντας κάθε τόσο μακρυά. Ο μαθητής να προσπαθεί να συμμετέχει σε αυτό που διαβάζει, να το βλέπει σαν σε εικόνα, να το νιωθει, να το φαντάζεται σαν σε ταινία. Κάθε ενότητα να την συνδέει με αυτά που ήδη γνωριζει. Ο μαθητής θα θυμάται καλύτερα αυτό που διαβάζει αν φροντίσει να δίνει προσοχή σε αυτό που διαβάζει με πρόθεση να το θυμηθεί.

Δεν θα προχωρά παρακάτω αν δεν  έχει καταλάβει αυτό που διάβασε. Να κάνει συχνά διαλείμματα και να πίνει νερό. Να μπορεί να ξεχωρίζει τις σημαντικές πληροφορίες. Αφού διαβάσει μια ενότητα να μπορεί να πεί όσα αποκόμισε με δικά του λόγια. Αν δυσκολεύεται στην συγκέντρωση να προσπαθεί να διαβάζει φωνακτά δίνοντας χρώμα στην φωνή του και κάνοντας κινήσεις όπου χρειάζεται.

Η επανάληψη είναι η μητέρα της μάθησης. Χρειάζονται τακτικές επαναλήψεις. Η πρώτη επανάληψη είναι καλό να γίνεται 10 λεπτά μετά το διάβασμα, την επόμενη μέρα και μετά από μια βδομάδα.

Για να γίνει η μελέτη πιο αποδοτική χρειάζεται να την μελετάς σε μικρά τμήματα. Όταν ολοκληρωθεί η μελέτη χρειάζεται να γίνονται επαναλήψεις σε όλο το κεφάλαιο. Καθ όλη τη διάρκεια της μελέτης χρειάζεται να υπάρχει η στάση <Είμαι ικανός/η και θα τα καταφέρω!>.

Είναι καλό η μελέτη να γίνεται πάντα στον ίδιο χώρο. Την ώρα του διαβάσματος χρειάζεται ηρεμία. Να επιμένει ο μαθητής στο ξαναδιάβασμα μέχρι να μάθει καλά την ύλη. Δεν προχωρά την ύλη αν δεν κατανόησε καλά αυτό που διάβασε. Μετά το διάβασμα να επιδιώξει να χαλαρώσει ή να κοιμηθεί.

Στο τελευταίο δεκαπενθήμερο πριν τις εξετάσεις ο μαθητής να υπολογίσει τον χρόνο που θα διαθέσει στο κάθε μάθημα. Να κάνει επαναλήψεις και να τρώει υγιεινά και να κοιμάται ικανοποιητικά. Να αποφύγει να παρακολουθήσει βίαιες σκηνές στην τηλεόραση και στα ηλεκτρονικά παιχνίδια.
Την ώρα των εξετάσεων

-Ο μαθητής να διαβάσει τα θέματα προσεκτικά

– Να υπολογίσει τον χρόνο που θα διαθέσει στο κάθε θέμα

– Να αρχίσει από το θέμα που γνωρίζει καλά

– Αν κάποιο θέμα δεν το γνωρίζει, να γράψει οτιδήποτε σχετικό γνωρίζει για το θέμα

– Αν δεν βρίσκει τη λύση για κάποιο θέμα να χαλαρώσει.

Γονείς αγκαλιάστε το παιδί σας πριν πάει να γράψει εξετάσεις και πείτε του: <Ξέρεις τι είσαι για μένα; Είσαι ένα θαύμα! Σε ολόκληρο τον κόσμο δεν υπάρχει άλλο παιδί σαν εσένα! Έκανες την προσπάθεια σου και σου αξίζουν τα καλύτερα. Να χεις την ευχή μου παιδί μου καλή σου επιτυχία!>

 

Γράφει η Δρ. Αριστονίκη Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου

Ψυχολόγος Σχολικής-Εξελικτικής κατεύθυνσης

 

thessalonikiartsandculture.gr

περισσότερα
Back to top button