Με σημαντική συμμετοχή κατοίκων της περιοχής Καστοριάς και ευρύτερα της Δυτικής Μακεδονίας πραγματοποιήθηκε στο Πάρκο Εθνικής Συμφιλίωσης το σεμινάριο που οργανώθηκε από το Ίδρυμα της Βουλής για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία, σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Φιλολόγων Καστοριάς, το Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Καστοριάς και την ΕΛΜΕ Καστοριάς στις 6 και 7 Μαΐου. Το σεμινάριο είχε τίτλο Aπό τα ιστορικά τραύματα στις ερμηνευτικές διαμάχες για το παρελθόν: Πτυχές του Ελληνικού Εμφυλίου Πολέμου και των συνεπειών του και εκτός από τις ομιλίες καθηγητών πανεπιστημίων περιείχε βιωματικά εργαστήρια και ενδιαφέρουσα συζήτηση.
Το θέματα του σεμιναρίου και τα ονόματα των συμμετεχόντων
Aπό τα ιστορικά τραύματα στις ερμηνευτικές διαμάχες για το παρελθόν.
Πτυχές του Ελληνικού Εμφυλίου Πολέμου και των συνεπειών του
Παρασκευή 6 Μαΐου
<u>Πρόεδρος</u>: Αλέξανδρος Μακρίδης, πρόεδρος του συνδέσμου φιλολόγων
11.00 – 11.20 Άννα Ενεπεκίδου, «Το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία»
11.20 – 11.40 Αντώνης Καζάκος, «Τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Ιδρύματος της Βουλής: Μύηση στη δημοκρατική κουλτούρα και στην ιστορική παιδεία».
11.40 – 12.10 Δημήτρης Μαυροσκούφης, «Η διδασκαλία των συγκρουσιακών θεμάτων στο μάθημα της Ιστορίας: δυνατότητες και όρια»
12.10 – 12.30 Συζήτηση
12.30 – 14.00 Βασίλης Δαλκαβούκης, «Η δεκαετία του 1940 στα προγράμματα τοπικής ιστορίας. Μερικά παραδείγματα με την αξιοποίηση μνημείων»
14.00- 15.30 Διάλειμμα και ελαφρύ γεύμα
15.30-17.00 Αλεξάνδρα Δημακοπούλου (βιωματικό εργαστήριο) «Στην Ελλάδα του Εμφυλίου: μια διδακτική προσέγγιση»
17.00-17.15 Διάλειμμα
17.15-18.45 Ζέτα Παπανδρέου, (βιωματικό εργαστήριο) «Πτυχές από τη ζωή των γυναικών πολιτικών κρατουμένων στην Ελλάδα κατά τις δεκαετίες 1940 και 1950».
Σάββατο 7 Μαΐου
<u>Πρόεδρος</u>: Κώστας Χατζηφωτιάδης, μέλος Δ.Σ. του συλλόγου εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
11.00-11.30 Γιώργος Κόκκινος, «Η ιστορία στον μετανεωτερικό κόσμο: η θέση των τραυματικών και επίμαχων ιστορικών γεγονότων στη σύγχρονη ιστορική κουλτούρα και συνείδηση»
11.30 -12.00 Έλλη Λεμονίδου, «Η έννοια της συμφιλίωσης στην ιστορία και την ιστορική εκπαίδευση»
12.00 -12.20 Συζήτηση
12.20 -12.30 Διάλειμμα
<u>Πρόεδρος</u><u>:</u> Σπύρος Παρίσσης, πρόεδρος της ΕΛΜΕ Καστοριάς
12.30-13.00 Σοφία Ηλιάδου-Τάχου, «Η ελληνική ιστοριογραφία αντιμέτωπη με τις αποχρώσεις της κατοχικής βίας: η περίπτωση της ΟΠΛΑ»
13.00 –13.30 Γιάννης Μπέτσας, «Πολιτικές των βασιλικών ιδρυμάτων για τη νεολαία, την έρευνα και την εκπαίδευση στη μετεμφυλιακή Ελλάδα. Η εφαρμογή του αμερικανικού προτύπου πολιτισμικής αφομοίωσης»
13.30-14.00 Μάνος Αυγερίδης, «Εμείς και οι ξένοι. Προσεγγίζοντας τη δεκαετία του 1940 μέσα από τις λέξεις της»
14.00-14.30 Συζήτηση
14.30–16.00 Διάλειμμα και ελαφρύ γεύμα
16.00-18.00 Ραϋμόνδος Αλβανός, Από το Μακεδονικό Αγώνα στον Εμφύλιο πόλεμο. Μια περιήγηση στη νεότερη ιστορία της ελληνικής κοινωνίας βασισμένη στις φωτογραφίες της έκθεσης του Πάρκου Εθνικής Συμφιλίωσης “Διαδρομές στην ιστορία” (περιλαμβάνει σύντομο περίπατο και επίσκεψη στην έκθεση του ΠΕΣ)
Συμμετέχοντες
Ραϋμόνδος Αλβανός, Επιστημονικός υπεύθυνος Πάρκου Εθνικής Συμφιλίωσης, Διδάκτωρ Ιστορίας
Μάνος Αυγερίδης, Υπ. Διδάκτωρ Ιστορίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών
Βασίλης Δαλκαβούκης, Επίκουρος Καθηγητής, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Αλεξάνδρα Δημακοπούλου, Φιλόλογος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Διδάκτωρ Πολιτικών Σπουδών της École des Hautes Études en Sciences Sociales
Άννα Ενεπεκίδου, Μουσειολόγος, Υπεύθυνη τμήματος εκθέσεων του Ιδρύματος της Βουλής
Σοφία Ηλιάδου-Τάχου, Καθηγήτρια Ιστορίας της εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Δυτικης Μακεδονίας
Αντώνης Καζάκος, Υπεύθυνος Εκπαιδευτικών προγραμμάτων Ιδρύματος της Βουλής
Γιώργος Κόκκινος, Καθηγητής Ιστορίας και Διδακτικής της Ιστορίας Παν/μίου Αιγαίου
Έλλη Λεμονίδου, Επίκουρη Καθηγήτρια Παν/μίου Πατρών
Δημήτρης Μαυροσκούφης, Καθηγητής Διδακτικής Μεθοδολογίας και Ιστορίας της Εκπαίδευσης, Κοσμήτορας Φιλοσοφικής Σχολής Α.Π.Θ.
Γιάννης Μπέτσας, Επίκουρος Καθηγητής Ιστορίας της Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
Ζέτα Παπανδρέου, Διδάκτωρ Διδακτικής της Ιστορίας, εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης