Η Ελισάβετ και η Τάνια είναι ιπτάμενες συνοδοί. Δουλεύουν σε ξένες αεροπορικές εταιρίες… Είναι κορίτσια του αέρα, πώς να το κάνουμε
Η Ελισάβετ Χατζηαθανασίου, γεννήθηκε και μεγάλωσε στις Σέρρες. Σπούδασε στο Α.Π.Θεσσαλονίκης, Γαλλική Φιλολογία. Εργάστηκε στην Ολυμπιακή, στην Hellenic Imperial και στην Viking Hellas…. Τα τελευταία 5 χρόνια εργάζεται ως ιπτάμενη συνοδός σε λετονική εταιρία.
Δουλεύεις ως προϊσταμένη καμπίνας σε εταιρία λετονικών συμφερόντων. Ο χώρος της ελληνικής αεροπορίας ‘’ξεθωριάζει’’; Το άλλοτε καλοπληρωμένο επάγγελμα της αεροσυνοδού στην Ελλάδα, σήμερα πληρώνει; Μια ξένη εταιρία σε τι διαφέρει στην οργάνωση από μια ελληνική;
Ο αεροπορικός χώρος αλλάζει με πολύ γρήγορους ρυθμούς. Οι περισσότερες εταιρίες προσπαθώντας να προσελκύσουν περισσότερους επιβάτες, μειώνουν τις τιμές των εισιτηρίων αλλά χρεώνουν έξτρα την βαλίτσα ή το νερό μέσα στο αεροπλάνο. Σίγουρα στο εξωτερικό δεν θεωρείται το ‘’χλιδάτο’’ επάγγελμα που μόνο οι λίγοι, οι ‘’εκλεκτοί’’ μπορούν να κάνουν. Όσο για την μισθοδοσία σίγουρα στο εξωτερικό, το ‘’μεροκάματο’’ είναι λίγο καλύτερο…
‘’Χθες’’ Βιετνάμ, ‘’σήμερα’’ Τουρκία, ‘’αύριο’’ Ρώμη, μετά Νότια Αφρική… ζωή με μια βαλίτσα στο χέρι. Πόσο δελεαστικό είναι να μπερδεύεσαι με τόσους πολιτισμούς; Κουράζει ποτέ η συνεχής αλλαγή παραστάσεων κι ανθρώπων; Ευχήθηκες ποτέ να εργαζόσουν σε μια ‘’γήινη’’ θέση γραφείου;
Υπάρχουν δύο είδη ανθρώπων. Αυτοί που δεν μπορούν την ρουτίνα κι αυτοί που, αν τους βγάλεις από την ρουτίνα τους, ‘’μπερδεύονται’’. Το δικό μας επάγγελμα είναι… κάθε μέρα κάτι καινούργιο και κάτι διαφορετικό. Κάθε μέρα και μια νέα εμπειρία. Διαφορετικά μέρη, διαφορετικοί άνθρωποι, διαφορετικοί πολιτισμοί. Αυτή, άλλωστε είναι και η ομορφιά του.
Πόσες χιλιάδες πόδια ψηλά, όνειρο κάνεις να φτάσεις; Υπάρχουν επαγγελματικές φιλοδοξίες;
Φιλοδοξίες πάντα υπάρχουν, αλλά για μένα το πιο σημαντικό είναι να είσαι πρώτα σίγουρος για τον εαυτό σου και να κάνεις σωστά την δουλειά σου. Ύστερα κοιτάς και για μια θέση πιο ψηλά.
Τι απαντάς σε αυτούς που αποκαλούν υποτιμητικά τις ιπτάμενες συνοδούς ‘’γκαρσόνες του αέρα’’;
Η εκπαίδευση των πληρωμάτων είναι πολυσύνθετη. Περιλαμβάνει πρώτες βοήθειες, διάσωση στο νερό, χρήση σωστικών του αεροπλάνου, σβήσιμο φωτιάς, κτλ. Το τελευταίο που μαθαίνουμε είναι το πώς να σερβίρουμε.
Άγγλος σοφιστής, είχε πει: «όποιος ταξιδεύει πολύ, ξέρει πολλά». Ταξιδεύω σημαίνει…
Ταξιδεύω σημαίνει διευρύνω τους ορίζοντές μου…
H Tάνια Λιάκου γεννήθηκε και μεγάλωσε σε ένα γραφικό και πανέμορφο χωριό της Φλώρινας στον “ Άγιο Παντελεήμονα”. Σπούδασε Δημόσιες Σχέσεις και Επικοινωνία στην Καστοριά. Σήμερα εργάζεται στην Ιρλανδική αεροπορική εταιρία, Ryan air. Ζει μόνιμα στην Αθήνα και αν την ρωτήσεις αν δουλεύει η απάντηση της είναι “Ποτέ μου δεν χρειάστηκε να πάω για δουλεία.”
Το επάγγελμα της ιπτάμενης συνοδού ήταν στόχος; Παιδικό όνειρο που πραγματοποιήθηκε ή ήρθε τυχαία; Πώς προέκυψε η συνεργασία με την Ryan air; Πες μας δυο λόγια για την εταιρία…
Όταν ήμουν μικρή, ταξίδεψα με τους γονείς μου στη Γερμανία. Όταν είδα τις ιπτάμενες συνοδούς στη διάρκεια της επίδειξης των σωστικών μέσων, εντυπωσιάστηκα. Όλες τους τόσο κομψές, ψηλές και όμορφες, εξέπεμπαν μια σιγουριά για τον εαυτό τους. Τότε, γύρισα και είπα στην μαμά μου, “μαμά όταν μεγαλώσω θέλω να γίνω σαν αυτές”. Μερικά χρόνια αργότερα, όντας φοιτήτρια στη Μυτιλήνη, ταξίδευα με την Olympic Air. Χαζεύοντας τις αεροσυνοδούς, η παιδική μου σκέψη επανήλθε στο νου μου… Αλλά ήμουν περισσότερο αποθαρρυμένη.
Πέρασαν όμως τα χρόνια και το 2015 περνώντας την ώρα μου στο διαδίκτυο, έσκασε μπροστά μου σαν κροτίδα, η είδηση ότι η Ryanair ψάχνει αεροσυνοδούς! Χωρίς δεύτερη σκέψη συμπλήρωσα τη φόρμα εκδήλωσης ενδιαφέροντος και όταν ήρθε η απάντηση της αποδοχής, και συμμετοχής στη συνέντευξη, άρχισα να πετάω στα ουράνια… Αρχικά, δεν είπα τίποτα ούτε στους γονείς μου και άρχισα να προετοιμάζομαι για την μεγάλη μέρα. Μερικές μέρες πριν τη συνέντευξη ανακοίνωσα στους δικούς μου ότι έγινα αποδεκτή στη συνέντευξη της Ryanair στη Θεσσαλονίκη και φυσικά είχα τις καλύτερες ευχές τους. Έτσι λοιπόν ακολούθησε η συνέντευξη, το μαγικό email 3 εβδομάδες αργότερα της αποδοχής μου για εκπαίδευση μου ως αεροσυνοδός, στη Γερμανία και η εξάσκηση του επαγγέλματός μου με βάση την Αθήνα. Για να είμαι ειλικρινής, όμως, δεν το θεωρώ επάγγελμα και όταν πηγαίνω για δουλειά δεν θεωρώ ότι δουλεύω.. κάνω κάτι που από μικρή ονειρευόμουν!
Η εταιρία είναι Ιρλανδική. Έτσι λοιπόν πολιτική και κανόνες υπάγονται στην Ιρλανδική νοοτροπία, η οποία είναι εντελώς διαφορετική από αυτή που έχουμε συνηθίσει. Μια χαμηλού κόστους αεροπορική αλλά θα τολμήσω να υποστηρίξω ότι μόνο στα εισιτήρια εφαρμόζεται, αφού στις υπηρεσίες και ό,τι προσφέρει, κάθε άλλο παρά χαμηλού δεν είναι…
Ποια βασικά χαρακτηριστικά/δεξιότητες πρέπει να διαθέτει μια κοπέλα που θέλει να ακολουθήσει το επάγγελμά σου;
Σχετικά με τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει μια κοπέλα που θέλει να γίνει αεροσυνοδός, αρχικά πρέπει να πληροί τις προϋποθέσεις του αναστήματος. Στην συγκεκριμένη αεροπορική εταιρία το επιθυμητό ύψος κυμαίνεται από 1,58 μέχρι 1.80. Έτσι λοιπόν, ακόμα και μια κοπέλα που δεν είναι τόσο ψηλή, μπορεί άνετα να συμπληρώσει το ερωτηματολόγιο συμμετοχής. Ευγένεια, χαμόγελο, άνεση στις μετακινήσεις αλλά και συνεχής διαθεσιμότητα και επιθυμία αλλαγής της βάσης εργασίας, σε περίπτωση που κάτι τέτοιο είναι αναγκαίο. Επιτρέψτε μου να διαχωρίσω τις δεξιότητες σε νοητικές, λόγου χάριν, υπομονή, κατανόηση, να μπορεί να χειρίζεται δύσκολες καταστάσεις αλλά και φυσικές, όπως για παράδειγμα, κολύμπι.
Στις πτήσεις ‘’μπερδεύεσαι’’ με επιβάτες διαφορετικών πολιτισμών. Ποιος λαός είναι ο πιο ‘’δύστροπος’’ κι απαιτητικός επιβάτης; Θες να μας πεις ένα περιστατικό μέσα στο αεροπλάνο που σε τσάντισε τόσο και σε έκανες να βγεις έξω από τα ρούχα σου; Ή καλύτερα ‘’έξω απ’ την στολή σου’’;
Ελλάδα Vs. Ιταλία!!! Απλά, δεν υπάρχουν! Δυστυχώς είμαστε από τους πιο αγενείς λαούς και περιστατικά που συμβαίνουν κατά καιρούς, με κάνουν πραγματικά λυπημένη. Δεδομένης όμως της οικονομικής κατάστασης μας τα τελευταία, τουλάχιστον έξι χρόνια, ίσως δικαιολογούνται αυτές οι αντιδράσεις. Οι Ιταλοί από την άλλη, όταν ταξιδεύουν θέλουν να πάρουν όλο το σπίτι μαζί τους, με αποτέλεσμα να μην έχεις χώρο στον θάλαμο για τις αποσκευές των υπόλοιπων επιβατών. Στην επιστροφή μου από Βουδαπέστη, κατά την διάρκεια της επιβίβασης, μετακίνησα μια μικρή τσάντα ενός Έλληνα επιβάτη (ενημερώνοντας τον για την νέα της θέση). Στα μισά της πτήσης, σηκώθηκε πάνω και άρχισε να φωνάζει, κατηγορώντας με ότι του έκλεψα την τσάντα επειδή δεν μπορούσε να τη βρει. Όπως είναι φυσικό βγήκα “έξω απ’ τη στολή μου”! Η τσάντα ήταν στη θέση της, με τη διαφορά ότι ο ίδιος είχε βάλει το σακάκι του μπροστά… εγώ ιδιαίτερα θιγμένη, αφού οι κατηγορίες κάθε άλλο παρά αθώες δεν ήταν!
Η ιπτάμενη συνοδός εργάζεται κάτω από συνθήκες εργασίας που μοιάζουν με τις αντίστοιχες εκείνων που εργάζονται σε βουνό με υψόμετρο 8000 ποδιών. Μίλησε μας για τα δύσκολα του επαγγέλματος. Έχεις σκεφτεί για το μέλλον άλλες επαγγελματικές προοπτικές;
Νερό!! Φέρτε μου νερό!! Κατά τη διάρκεια της πτήσης το σώμα αφυδατώνεται πάρα πολύ. Επίσης, όσο περίεργο κ αν ακουστεί, τα νύχια σπάνε μέχρι να πεις “κύμινο”. Στον αέρα πρήζονται τόσο τα άκρα όσο και μέρη του σώματος, όπως για παράδειγμα η κοιλιά. Τώρα αν έχω σκεφτεί άλλες επαγγελματικές προοπτικές στο μέλλον… είναι στη φύση του ανθρώπου να μην επιθυμεί τη στασιμότητα και να αναζητά την εξέλιξη ;-)
‘’Όταν κοιτάς από ψηλά, μοιάζει η γη με…’’
….πολύχρωμο πίνακα ζωγραφικής με μαγεία και ένταση!