Την πρόθεση της κυβέρνησης να βάλει τάξη και στο διαδικτυακό τοπίο προανήγγειλε η Όλγα Γεροβασίλη, κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης των πολιτικών συντακτών.
Κληθείσα να σχολιάσει δημοσιεύματα που αναφέρουν ότι η κυβέρνηση ετοιμάζει σχέδιο νόμου για τη δημιουργία Μητρώου Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης, η κυβερνητική εκπρόσωπος δήλωσε:
Πρόθεση της κυβέρνησης είναι να μπει τάξη και στο πεδίο του Ίντερνετ και των ραδιοφώνων και των τοπικών τηλεοπτικών σταθμών.
Όπως είπε, οι ρυθμίσεις αυτές θα έρθουν μετά τον διαγωνισμό για τις τέσσερις τηλεοπτικές άδειες. Ωστόσο, δεν έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες.
Υπενθυμίζεται ότι την πρόθεση της κυβέρνησης να προωθήσει διαγωνισμό και για τους ραδιοφωνικούς σταθμούς προανήγγειλε ο υπουργός Υποδομών και Δικτύων, Χρήστος Σπίρτζης.
Αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε διαβούλευση σχεδίου νόμου με τίτλο «Εθνική Επικοινωνιακή Πολιτική, Οργάνωση της Επικοινωνιακής Διπλωματίας και Σύσταση Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας και Μητρώου Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης». Βάσει του σχεδίου αυτού ιδρύεται Μητρώο Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης που θα τηρείται στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας.
Η εγγραφή στο Μητρώο θα προϋποθέτει την υποβολή δήλωσης των στοιχείων των επιχειρήσεων (επωνυμία, διακριτικός τίτλος, έδρα) και των ιδιοκτητών τους.
Σε περίπτωση ανωνύμων εταιρειών, ως προϋπόθεση εγγραφής τίθεται η ονομαστικοποίηση των μετόχων, αλλά και η μορφή της εργασιακής σχέσης των εργαζομένων με τις επιχειρήσεις και τα στοιχεία των εκδοτών και διευθυντών και, γενικά, η κατάσταση με τους εργαζομένους στα ηλεκτρονικά ΜΜΕ
Από τη στιγμή που θα εγγραφούν στο Μητρώο, οι επιχειρήσεις επωφελούνται της πρόσβασης στο αρχείο οπτικοακουστικών μέσων, καθώς δύναται να συμπεριληφθούν σε αυτές που μπορούν να πάρουν καταχώριση διαφημιστικών ή άλλων συναφών μηνυμάτων του Δημοσίου και του ευρύτερου δημοσίου τομέα.
Διακηρυγμένη πρόθεση της κυβέρνησης είναι να καταγραφεί η θεσμική, νομική και επιστημονική διάκριση των ενημερωτικών ιστοσελίδων (που ενέχουν θέση ΜΜΕ) από τα προσωπικά διαδικτυακά ιστολόγια (blogs). Γι’ αυτόν το λόγο, το σχέδιο νόμου περιγράφει τόσο τη δραστηριότητα όσο και την μορφή των ενημερωτικών ιστοσελίδων.
Η κυβέρνηση πιστεύει ότι οι ενημερωτικές ιστοσελίδες, όπως και όλα τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, οφείλουν να λειτουργούν στη βάση αρχών και ρυθμιστικού πλαισίου που διασφαλίζουν τη διαφάνειά τους, κατά τέτοιο τρόπο ώστε να συμβάλλουν στην πολυφωνία και ελευθερία του δημόσιου λόγου και διαλόγου.
Παράλληλα, δεν θέλει να φανεί ότι αγνοεί τις ιδιαιτερότητες αλλά και τη ρευστότητα του διαδικτυακού πεδίου. Η νομοθετική πρωτοβουλία προκρίνει την προαιρετική εγγραφή των επιχειρήσεων στο Μητρώο, παρέχοντας θετικά κίνητρα στις επιχειρήσεις που θα επιλέξουν να εγγραφούν. Μ’ αυτόν τον τρόπο η κυβέρνηση θεωρεί πως δείχνει τον απαιτούμενο σεβασμό στη συνταγματική ελευθερία του Τύπου.
Ταυτόχρονα, προκειμένου να αποφευχθεί τυχόν αθέλητος αποκλεισμός επιχειρήσεων και επαγγελματιών που θα επιθυμούσαν να εγγραφούν στο Μητρώο, ακολουθείται μια ελάχιστα περιοριστική λογική ως προς τις προϋποθέσεις εγγραφής. Τα κριτήρια και οι προϋποθέσεις εγγραφής είναι τα απολύτως θεμελιώδη, και εστιάζουν αποκλειστικά σε ζητήματα διαφάνειας της μετοχικής σύνθεσης των επιχειρήσεων και αποτύπωσης των εργασιακών σχέσεων εντός της επιχείρησης.
Σε ό,τι αφορά την κρατική διαφήμιση, βασικός στόχος της νομοθετικής πρωτοβουλίας είναι το να αποφευχθεί η επανάληψη φαινομένων τύπου «υπόθεσης ΚΕΕΛΠΝΟ».
Θέση της κυβέρνησης είναι πως η κρατική διαφήμιση δεν πρέπει να ανατίθεται σε αγνώστου ταυτότητας αποδέκτες, αλλά σε ιστοσελίδες με σαφές ιδιοκτησιακό καθεστώς και διάφανη μετοχική σύνθεση, κατά τρόπο τέτοιο ώστε οι πολίτες να είναι σε θέση να γνωρίζουν ποιος έλαβε τα χρήματα της διαφήμισης και στη βάση ποιών κριτηρίων.