Δεν είναι λίγες οι φορές που οι ελληνικές κρατικές υπηρεσίες αγνοούν αποφάσεις και νόμους δείχνοντας το κακό τους πρόσωπο, με αποτέλεσμα η γραφειοκρατία και η κωλυσιεργία να δημιουργούν προβλήματα τόσο στους πολίτες όσο και στην κάθε προσπάθεια επιχειρηματικής δραστηριότητας στη χώρα μας. Αυτήν τη φορά οι πολύπαθες άγονες γραμμές –είτε από θαλάσσης είτε από αέρος– είναι στο προσκήνιο.
Ο λόγος για τις αεροπορικές συνδέσεις «Θεσσαλονίκη -Λήμνος – Ικαρία» και «Αθήνα – Κοζάνη – Καστοριά» και έναν διαγωνισμό αποκλειστικής εκμετάλλευσης που αυτήν τη στιγμή βρίσκεται στον αέρα.
Και είναι στον αέρα, διότι παρότι εδώ και αρκετούς μήνες ο πρώτος διαγωνισμός κρίθηκε άκυρος από το Ελεγκτικό Συνέδριο της χώρας, μέχρι σήμερα δεν έχει προκηρυχθεί ο νέος διαγωνισμός, κάτι που έπρεπε (όπως ορίζει ο νόμος ) να είχε γίνει άμεσα με εντολή του αρμόδιου υπουργού.
Η ιστορία
Το 2014 προκηρύχθηκε μειοδοτικός διαγωνισμός για την αποκλειστική εκμετάλλευση των άγονων γραμμών «Θεσσαλονίκη – Λήμνος – Ικαρία» και «Αθήνα – Κοζάνη -Καστοριά». Οι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό αυτό ήταν οι εταιρείες «Astra Airlines», «SKY Express» και «MINOAN Air».
Από το πρώτο στάδιο της αξιολόγησης των προσφορών η εταιρεία «MINOAN Air» αποκλείστηκε λόγω του ότι ο φάκελός της, αλλά και η οικονομική της ευρωστία δεν ήταν η απαιτούμενη.
Στο τελικό στάδιο πέρασαν οι δύο άλλες εταιρείες, δηλαδή η «Astra Airlines» και η «SKY Express» και στις 19 Δεκεμβρίου 2014 με την Δ1/Β/40132/4303 απόφαση του τότε υπουργού Υποδομών, μεταφορών και δικτύων κ. Χρυσοχοΐδη ο διαγωνισμός κατοχυρώθηκε στην εταιρεία «Astra Airlines».
Ο φάκελος, όπως προβλέπει το Σύνταγμα, υποβλήθηκε για έλεγχο νομιμότητας στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Αυτή είναι η απαραίτητη διαδικασία για την οριστική και αμετάκλητη επιλογή του αναδόχου του κάθε κρατικού έργου.
Όμως, η ανάθεση έγινε πριν από την ολοκλήρωση του ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο με τη Δ1/Β/12032/1334 απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομίας, Υποδομών και Ναυτιλίας κ. Σπίρτζη που έδινε από την 1η Μαΐου 2015 την αποκλειστική εκμετάλλευση των δύο άγονων γραμμών στην εταιρεία «ASTRA Airlines»…
Το σκεπτικό και η ανατροπή
Και ενώ η εταιρεία εκτελεί κανονικά τα δρομολόγια, η εταιρεία «SKY Express» καταθέτει αίτηση ανάκλησης ώστε να ελεγχθούν και να αξιολογηθούν τόσο τα δικαιολογητικά συμμετοχής όσο και η τεχνική προσφορά.
Με μία απόφασή του το Ελεγκτικό Συνέδριο (σε τελευταίο βαθμό) δέχτηκε την αίτηση ανάκλησης που υπέβαλλε η «SKY Express» και με το σκεπτικό ότι υπάρχουν παρανομίες έκρινε ότι είναι αδύνατη η υπογραφή των σχεδίων σύμβασης μεταξύ της αεροπορικής εταιρείας και του ελληνικού κράτους.
Μεταξύ άλλων, ένα πολύ σημαντικό σημείο της ένστασης είναι ότι το δικαστήριο έκρινε ότι το πρακτικό αξιολόγησης των οικονομικών προσφορών στερείται παντελώς αιτιολογίας. Δηλαδή, ότι οι προσφορές που ελέγχθηκαν από την επιτροπή περιορίστηκαν αποκλειστικά και μόνο στην αριθμητική σύγκριση μεταξύ των δύο εταιρειών και δεν ήλεγξε σε βάθος το αιτούμενο οικονομικό αντιστάθμισμα.
Πέρα από τα παραπάνω, αλλά και για αρκετούς άλλους λόγους αποδείχθηκε ότι η επιλογή έγινε με πρόχειρο τρόπο, κάτι που θα μπορούσε να δημιουργήσει πρόβλημα καταμεσής της καλοκαιρινής περιόδου.
Και φυσικά αυτό δημιούργησε και ένα επιπλέον πρόβλημα διότι, όπως ρητά προβλέπεται από το άρθρο 35 παρ. 1 του νόμου 4129/2013, συμβάσεις που υπογράφονται χωρίς την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου είναι αυτομάτως άκυρες.
Έτσι λοιπόν και στη συγκεκριμένη περίπτωση η σύμβαση εκμετάλλευσης των γραμμών Θεσσαλονίκη – Λήμνος – Ικαρία και Αθήνα – Κοζάνη – Καστοριά από την εταιρεία «Astra Airlines» είναι άκυρη.
Ο διαγωνισμός πρέπει να προκηρυχθεί άμεσα!
Η τελευταία συνεδρίαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για το θέμα της σύμβασης αυτής έγινε στις 9 Σεπτεμβρίου 2015 και τελεσιδίκησε σχετικά με την εκμετάλλευση, κάτι που σημαίνει ότι αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχει επίσημος ανάδοχος για τις άγονες γραμμές.
Το βέβαιο είναι ότι θα έπρεπε και πρέπει άμεσα να προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός ώστε να μην ταλαιπωρηθούν οι περιοχές αυτές ενόψει του Πάσχα πόσο δε μάλλον κατά την περίοδο του καλοκαιριού.
Και αν κάποιος αναρωτηθεί «τι θα γίνει μέχρι να ορισθεί ο νέος ανάδοχος» να πούμε ότι η ΥΠΑ ( Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας) μπορεί με βάσει τη διάταξη του άρθρου 16 παρ. 12 του ευρωπαϊκού κανονισμού 1008/2008 να αναθέσει προσωρινά την εκμετάλλευση των δύο αυτών γραμμών σε αερομεταφορέα μετά από έναν «πρόχειρο διαγωνισμό» για διάστημα μέχρι επτά μήνες.
Κάτι που σημαίνει ότι εάν και σήμερα διακοπούν τα δρομολόγια της αναδόχου που έχασε τον διαγωνισμό, υπάρχει η δυνατότητα κάλυψης αυτών των διαδρομών έως ότου οριστεί ο νέος ανάδοχος.
Το σημαντικότερο βέβαια είναι άμεσα να προκηρυχθεί ο νέος διαγωνισμός διότι ήδη έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος.
Του Ίωνα Παπαδάκη
* Από την έντυπη έκδοση της εφημερίδας ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ που κυκλοφόρησε το Σάββατο 06/02.