Δυτική ΜακεδονίαΕλλάδα

“Ξηλώνει” την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού ο Χρ.Σπίρτζης

diodia1

Δεν επιτρέπεται η δημιουργία νέων διοδίων εφόσον η χρέωση δεν ανταποκρίνεται σε πραγματική χρήση του κάθε ενός οχήματος χωριστά

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Την ιδιωτικοποίηση του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού “παγώνει”, δια της πλαγίου οδού, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης.

Ο λόγος; Η τροπολογία που κατέθεσε, ο υπουργός σε σχέδιο νόμου για την κύρωση συμφωνίας μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Ιράκ βάσει της οποίας (παρ.3,7,9):

-δεν επιτρέπεται η δημιουργία νέων μετωπικών σταθμών διοδίων σε εθνικές οδικές αρτηρίες και υπό παραχώρηση αυτοκινητοδρόμους εφόσον η χρέωση δεν ανταποκρίνεται σε πραγματική χρήση του κάθε ενός οχήματος χωριστά που διέρχεται το οδικό δίκτυο. Ουσιαστικά,  δεν είναι δυνατή η κατασκευή νέων μετωπικών σταθμών διοδίων στις εθνικές οδούς, μέχρι να τοποθετηθεί και να λειτουργήσει το νέο ηλεκτρονικό σύστημα πληρωμής διοδίων. Με άλλα λόγια, δεδομένου ότι το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων βρίσκεται στα χαρτιά, η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας δεν μπορεί να προχωρήσει, δεδομένου ότι, εάν ισχύσει η τροπολογία, νέοι σταθμοί διοδίων, όπως προβλέπεται από τους δείκτες αποδοτικότητας της επένδυσης, δεν μπορούν να εγκατασταθούν στους αυτοκινητοδρόμους που συνδέει την Ηγουμενίτσα με τους Κήπους Έβρου. Σήμερα στον άξονα λειτουργούν έξι σταθμοί διοδίων συμπεριλαμβανομένου αυτού στα Μάλγαρα.

Όλα αυτά όταν το δ.σ. της Εγνατίας Οδού ενέκρινε κοινή υπουργική απόφαση Χρυσοχοϊδη -δημοσιευμένη από τον Νοέμβριο του 2015- βάσει της οποίας προβλέπεται συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα εγκατάστασης των νέων σταθμών διοδίων. Η εν λόγω κοινή υπουργική απόφαση προέβλεπε την λειτουργία άλλων 11 σταθμών διοδίων.

Η τροπολογία αυτή, εάν και εφόσον ισχύσει, τινάζει στον αέρα την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού, την στιγμή που προωθούνταν η πρόσληψη χρηματοοικονομικών συμβούλων για την πώληση του αυτοκινητοδρόμου.

Να σημειωθεί ότι βάσει του αναθεωρημένου προσχεδίου συμφωνίας με τους δανειστές, η κυβέρνηση πρέπει να εγκρίνει την ΚΥΑ για την τιμολογιακή πολιτική των σταθμών διοδίων στον Προμαχώνα και να εκκινήσει τις διαπραγματεύσεις μεταξύ Εγνατίας Οδού και Τράπεζας Πειραιώς για την αναθεώρηση του ομολογιακού δανείου της εταιρείας.

Όπως αναφέρει η ανακοίνωση του υπουργείου αναλυτικά:

Η εφαρμογή πλήρους αναλογικού ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων στους αυτοκινητοδρόμους για τους διερχόμενους οδηγούς οχημάτων όλων των κατηγοριών,  απαγορεύοντας τη διέλευση βαρέων οχημάτων από το παράπλευρο οδικό δίκτυο, καθιερώνεται με τροπολογία του Υπουργού Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρ. Σπίρτζη, που ψηφίστηκε σήμερα από τη Βουλή, διασφαλίζοντας πραγματικές και δίκαιες χρεώσεις για τους χρήστες των αυτοκινητοδρόμων.

Σύμφωνα με την ψηφισθείσα τροπολογία, η χρέωση διοδίων μπορεί να γίνεται: α) ανά χιλιόμετρο χρήσης του δικτύου και β) αναλογικά, ανά χρονική περίοδο χρήσης του δικτύου, ημερήσια, εβδομαδιαία, μηνιαία, ετήσια κ.α. με την επιφύλαξη του νομικού καθεστώτος που διέπει τις συμβάσεις παραχώρησης.

Στην τοποθέτησή του επί της συγκεκριμένης τροπολογίας, ο υπουργός έδωσε αναλυτικές διευκρινίσεις για τον τρόπο εφαρμογής του νέου μέτρου, υπογραμμίζοντας, ότι εφεξής θα υπάρχει βινιέτα (κάρτα διοδίων) σε όλες τις εισόδους της χώρας. Κατά συνέπεια, τα φορτηγά και τα βαρέα οχήματα θα πληρώνουν διόδια στις εισόδους της χώρας, ώστε τα μην διέρχονται με ανορθόδοξο τρόπο από τη χώρα μας και να υπάρχουν έσοδα για τη συντήρηση του δικτύου που σήμερα βαραίνει τον ελληνικό λαό.

Παράλληλα, στην ίδια νομοθετική παρέμβαση θεσπίζεται η απαγόρευση διέλευσης από το παράπλευρο οδικό δίκτυο για οχήματα επαγγελματικής χρήσης, όταν αυτά υπερβαίνουν μικτό βάρος άνω των 3,5 τόνων, με σκοπό την ασφαλή διέλευση των οχημάτων και τη μείωση του μεγάλου αριθμού τροχαίων ατυχημάτων που σήμερα μας κοστίζουν πολλές ανθρώπινες ζωές.

Σε ό,τι αφορά  τις παραχωρήσεις και την ενιαία εφαρμογή του μέτρου και σε αυτά τα οδικά δίκτυα ο κ. Σπίρτζης έκανε λόγο για επιμέρους συμφωνίες που έγιναν τους τελευταίους μήνες και τόνισε ότι με βάση αυτές τις συμφωνίες, μέχρι την ολοκλήρωση των έργων, είναι υποχρεωμένοι οι παραχωρησιούχοι να φέρουν μελέτες, προκειμένου να εγκαταστήσουν και αυτοί αναλογικά ηλεκτρονικά διόδια με την ολοκλήρωση των έργων.

Με αυτήν τη ρύθμιση, που όφειλαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις να έχουν προβλέψει εδώ και πάρα πολλά χρόνια, δίνεται ανάσα στις τοπικές κοινωνίες, ενισχύεται η οδική ασφάλεια και προστατεύεται το οδικό δίκτυο που είναι περιουσία του ελληνικού λαού. Ταυτόχρονα, προσφέρονται έσοδα στα κρατικά ταμεία από τη χρήση του κεντρικού  οδικού δικτύου.

Ο υπουργός επεσήμανε ότι το κόστος για τη συντήρηση του παράπλευρου οδικού δικτύου το οποίο προτιμάται από τους οδηγούς των βαρέων οχημάτων, παρόλο που δεν πληροί τις απαραίτητες προδιαγραφές για τη χρήση αυτή, το επωμιζόταν τελικά ο πολίτης. “Η χρήση του παράπλευρου δικτύου πρέπει να εξυπηρετεί μόνο τις τοπικές κοινωνίες και τους πολίτες τους με ασφάλεια” υπογράμμισε ο κ. Σπίρτζης.

Υπέρ  της τροπολογίας ψήφισαν οι βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ
Κατά της τροπολογίας η ΝΔ, το ΚΚΕ και η Ενωση Κεντρώων
Παρών δήλωσαν το Ποτάμι και η Δημοκρατική Συμπαράταξη.
Η Χρυσή Αυγή απουσίαζε.

 

capital.gr

 

περισσότερα
Back to top button