Καστοριά

Έξι ποιήματα του Νίκου Δόικου

  

 Έξι ποιήματα από τη συλλογή του Νίκου Δόικου «Ρανίδες ύδατος κι αίματος – Ασκήσεις επί χάρτου»

Οι Εκδόσεις τών Φίλων, Αθήνα 2016   

 

                            Παρείσακτος 

                            Η ρίζα στη γη μου την πρώτη ,
                            κορμός τού δεσπότη αλήθειες ,
                            κλωνάρια σαν χέρια δεσμώτη
                            και φύλλα οι ξένες συνήθειες . 

                            Τι κι αν οι καρποί ΄ναι δικοί μου ,
                            θρεμμένοι με αίμα και θειάφι ,
                            παρ΄ότι ριζώνω στη γη μου ,
                            καρπίζω σε ξένο χωράφι .
              

                    Συλλήβδην  

                         Μας συνεπήρε ο συρμός .
                         Συλλήβδην .
                         Όλοι μαζί , ανεξαιρέτως ,
                         απορρίψαμε τα κληροδοτημένα Δέοντα ,
                         κρεμάσαμε τις φωτεινές επιγραφές
                         τεχνολογίας led στο μέτωπό μας ,
                         γυμνοί εγκέφαλοι να διευκολύνουμε
                         την πλύση , κι ορμήσαμε , ώρες αιχμής ,
                         στις πιο βαρύτιμες εξαγγελίες τής «Αλλαγής» .
                         Συν γυναιξί και τέκνοις ο οίστρος
                         τής Ανάλωσης κατέκτησε τούς στάβλους . 
                         Κι εμείς ανέμελοι  ευγενείς ποιμένες ,
                         ανήμποροι ν΄αντισταθούμε στη σαγήνη
                         τής Ποιμενικής Συμφωνίας τών Δανειστών .
 

                         Πα – βου – γα – δι    το παρελθόν ,
                         το μέλλον contrapunto .
                        «Διψάσαμε το μεσημέρι» , βράδυ και πρωί ,
                         μα το νερό το δανεικό πιο
                         εύκολα μεθάει τούς καταναλωτές .
                         Συλλήβδην .
                         Σκεφτήκαν τότε γιατρειά οι πιο σοφοί 
                         να βγούνε μεσοπέλαγα , γοργόνες να
                         ρωτήσουνε σε ποιά κρυφή αμμουδιά
                         φυλάγονταν τα ποίματα τού Ομήρου .
                         Καί η γοργών Πολύξερη τούς έστειλε
                         σε μια μικρή τού Τέξας πολιτεία όπου
                         ένας νιόπλουτος πλειοδότης στο σφυρί 
                         είχε αγοράσει όλα τού Ομήρου τα καλά .
                         Συλλήβδην .

 

Μνήμη Μνημονιάδος 

Προσήλθαν πάλι καλοθελητές να ψευδομαρτυρήσουν
καταδικάζοντας σε ισόβιο συμπόσιο τη φάρα τών Σελλών ,
να τους προσφέρουν κατοικίες πολυτελείς κι ανέσεις ,
μακριά ΄πο τα γαιώδη καταλύματα και την βρωμιά ,
τούς δύστυχους , μακριά ΄πο τον δικό τους κόσμο . 

Καταραμένοι αφέντες Αγοραίοι που δεν σέβεστε
τις ιερές συνήθειες τών ανθρώπων ,
τα έθη τα παλιά τών Δωδωναίων τα έρμα       
τών ουράνιων μυστικών αποκαλύψεων , που παραδόθηκαν
από γενιά αρχέγονη ανελλιπώς σε κάθε άγουρη γενιά
και γίναν προξενιά και πόλεμοι και τρόπαια και θρησκείες .  

Πού βρέθκαν τόσοι βάρβαροι να αρπάξουνε την κόρη 
μα και Θεσμοί να μετατρέψουν την Αλήθεια σε περίκλειστη
υπόθεση , σε άλλοθι για τους άρπαγες τής νεαρής Ευρώπης ; 

Την έκρηξή του ο νούς μου διανοείται , ανατινάζοντας
συλλογισμούς , συθέμελα γκρεμίζοντας βεβαιότητες ,
ανάμεσα σε λείψαν΄απολιθωμένων ινδαλμάτων  νεκρά
θαλασσοπούλια εκβράζονται στις λάβρες αμμουδιές μου .


   Άσκηση 2η  –  Ο μοναχικός αστροναύτης

            (από «σεισ-» έως «σηματ-») 

«Σεισάχθεια» , φωνάξαν ρυθμικά οι ελλανοδίκες .
  Σεισμός στα έδρανα τών δανειστών .
  Σείονται θώκοι αγορασμένοι με συνειδήσεις ευκαιρίας ,
  Συμβάσεις αορίστου σκοπιμότητας .
  Σέλας κατέλαμψε τον θόλο τής αιθούσης κι ο
  Σελασφόρος μαχητής , ως φωτοδότης ταπεινός , απήλθε στην
  Σελήνη , στα όρη ,μάλλον,τής αθέατης ,τής σκοτεινής πλευράς ,
  Σεμνός , εκθειάζοντας τών ταπεινών τα δίκια ,
  Σημαιοφόρος μιάς χαμένης , απαρχής , υπόθεσης ,
  Σημάντορας ,
  Σηματουργός ενός χαμένου ονείρου.

 

 Ο ακροβάτης            

 Δεν μπορώ να γράψω . Δαιμονισμένος θόρυβος .
 Τηλεοπτικοί σπασμοί , κραυγές αίματος , τηλέρεβος .
 Μ΄ αποφεύγουν οι λέξεις και μόνες αναπηδούν
 στην οθόνη κι αλλάζουν νοήματα , ορρωδούν
 προ πάντων , εξαντλούνται , καταρρέουν στη λήθη .
 Μήπως πρέπει να ξεφύγω απ΄τα δικά μου ήθη ,
 ν΄ασχοληθώ με τις καστράτο κραυγές τών ειδήσεων ;
 Ακροβατώ μεταξύ έξω εμπνεύσεων και έσω εκδύσεων .
 Διστακτικός τη μια , ορμητικός την άλλη , αδυνατώ ν΄αποφασίσω
 ποιές είναι πιο αληθινές , απλώς να συνηθίσω
 στην ιδέα πως αρπίζονται κι οι δυό στην ίδια νότα .
 Ιδέες συμπλέκονται μανιωδώς με αμίλεικτα γεγονότα .
 Δοξασίες παλεύουν με την Ιστορία (ή την Ουτοπία).
 Δεν έχω πολλές επιλογές σε τούτη την ισορροπία
 τού μηδενός , την άχρονη , την αχωρική . Σπουδαίες
 ιδέες γεννούν γεγονότα , γεγονότα εμπνέουν ιδέες .
 Μπροστά μου πάντοτε αδήριτα διλήμματα , σταλάγματα
 αμηχανίας , αδυνατώ να ξεχωρίσω τα προτάγματα .
 Είναι καιρός , θαρρώ , να περιοριστώ στην Κίνηση ,
 αυτόν τον γόνιμο κυματισμό , την περιδίνηση
 τής συνάφειας . Είναι ίσως μια διέξοδος λυτρωτική ,
 άμα την αισθανθείς ως Σχέση , ως συμπλοκή ερωτική .
 Σχέση και Κίνηση αδιάκοπη , Αλληλοπεριχώρηση ,
 για όλους τούς επιχώριους τούς πάντα βιαστικούς
 και πάντα καθυστερημένους για την αναχώρηση .

 

                     Άσκηση 1η – Τηλεθέαση

                   (από «τεφρ-» έως «τηλεσ-») 

                        Τεφροδόχος σε θέση περίοπτη,
                        Τέχνασμα ,
                               σκεύος εντέχνως φιλοτεχνημένο ,
                               αλλά και δόλος ,
                               για να θυμίζει θάνατο ,
                               το μάταιο τού αγώνα υπονοώντας .
                        Τέχνη μεγάλη , πολιτική επιδεξιότητα
                               μα και συγχρόνως
                        Τέχνημα , πανουργία τρομερή
                               κι ακαταμάχητη κι ο
                        Τηλεθεατής αμέριμνος
                               να μην μπορεί να γίνει
                        Τηλεσκόπος , ν΄αξιωθεί
                               να ιδεί λίγο πιο πέρα από τη μύτη του .

 

 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

Νέο βιβλίο: «Ρανίδες ύδατος κι αίματος (ασκήσεις επί χάρτου)» του Νίκου Δόικου

περισσότερα
Back to top button