ΚαστοριάΠρόσωπατελευταίες ειδήσεις

Νίκος Ν. Γεωργιάδης: Ο Καστοριανός αρχιμάστορας της μελωδίας που η φήμη του ταξιδεύει σ’ όλη την Ευρώπη

assets_LARGE_t_175762_54008868_type13145

Περιζήτητα από επαγγελματίες μουσικούς χειροποίητα όργανα φτιάχνει με μεράκι ο Ν. Γεωργιάδης από τους Αμπελόκηπους Καστοριάς . Διακρίνονται για

τον ιδιαίτερο ήχο τους και η φήμη του κατασκευαστή τους ταξιδεύει σε όλη την Ευρώπη

Η «μεταμόρφωση» του ξύλου σε μπαγλαμά από τα χέρια του Καστοριανού μάστορα
Η «μεταμόρφωση» του ξύλου σε μπαγλαμά από τα χέρια του Καστοριανού μάστορα

 

Με εισιτήριο τον ιδιαίτερο ήχο τους, τα χειροποίητα μουσικά όργανα ενός Ελληνα τεχνίτη ταξιδεύουν στην Ευρώπη.

Ο κατασκευαστής τους, ο κ. Νίκος Γεωργιάδης, είναι ένας από τους λίγους που ασχολούνται πλέον με την παραδοσιακή οργανοποιία και μετρά ώρες δουλειάς στον πάγκο. Tο μεράκι του είναι να μεταμορφώνει άμορφα κομμάτια ξύλου σε μια άρτια κιθάρα, ένα ούτι, έναν τζουρά, με κρυστάλλινη λαλιά…

Από την Καστοριά, όπου ζει, τα προμηθεύει στο εσωτερικό αλλά και το εξωτερικό, στην Κωνσταντινούπολη, τη Ρωσία και στην αγορά της Σερβίας, η οποία επιδεικνύει μεγαλύτερο ενδιαφέρον, καθώς εκεί κάθε χειμώνα πραγματοποιείται ένα από τα σπουδαιότερα φεστιβάλ ακουστικής κιθάρας.

Η διαδρομή για την κατασκευή ενός οργάνου έχει πολλά στάδια.

«Αρχικά κόβουμε το μαδέρι και στη συνέχεια αρχίζει η διαδικασία της κατασκευής», εξηγεί ο ίδιος. «Για τα σκαφτά όργανα, όπως ο μπαγλαμάς και ο τζουράς, διαμορφώνουμε την εξωτερική πλευρά σκάβοντάς τη σαν κουτάλα, ενώ τα λαουτοειδή, όπως το ούτι, το μπουζούκι, το λαούτο και ο ταμπουράς, τα κατασκευάζουμε με φέτες από ξύλο, με ντούγιες όπως λέμε. Η τεχνική μοιάζει με τις αρχές της κατασκευής καραβιών σε μια πιο εκλεπτυσμένη μορφή».

Κατά τη διάρκειά της αξιοποιούνται πολλές τέχνες και επιστημονικές εφαρμογές για τη λειτουργικότητα του οργάνου, ενώ η ολοκλήρωσή της μπορεί να διαρκέσει ακόμη και ενάμιση μήνα. «Κατασκευάζω περίπου 10 όργανα τον χρόνο», λέει ο κ. Γεωργιάδης.

Η παράδοση

Ο Ν. Γεωργιάδης στο εργαστήριό του στην Καστοριά. Ειδικότητά του είναι να κατασκευάζει μουσικά όργανα με ιδιαίτερο ήχο
Ο Ν. Γεωργιάδης στο εργαστήριό του στην Καστοριά. Ειδικότητά του είναι να κατασκευάζει μουσικά όργανα με ιδιαίτερο ήχο

Ο χρόνος παράδοσης εξαρτάται και από τις απαιτήσεις του πελάτη. Πάντως χρησιμοποιούμε τα πλέον σύγχρονα υλικά για τις κατασκευές και αξίζει να πούμε ότι τα χειροποίητα όργανα, εκτός του καλύτερου ήχου τους, βοηθούν και τον παίχτη να παίξει. Για τον λόγο αυτό οι παραγγελίες μας προέρχονται από επαγγελματίες του είδους, ενώ οι μαθητές μουσικής είναι σπάνιοι πελάτες μας».Αλλωστε, τα καλλιτεχνήματα της οργανοποιίας κοστίζουν ακριβά για ερασιτέχνες… «Η τιμή μιας κιθάρας μπορεί να ξεκινά από 1.500 ευρώ και να φτάνει τις αρκετές χιλιάδες ευρώ, για να μην πω και δεκάδες χιλιάδες», λέει ο κ. Γεωργιάδης. «Το κόστος εξαρτάται από την επιλογή του ξύλου και από τη δεξιοτεχνία και την εμπειρία του κατασκευαστή. Το τελευταίο είναι και το σημαντικότερο, αφού είναι μύθος ότι το καλό ξύλο μπορεί να καλύψει τα ακουστικά κενά».

Ο Νίκος Γεωργιάδης www.burningtree.gr  είναι ένας από τους σαράντα μαθητές που αποφοίτησαν από τη Σχολή Κατασκευής και Μελέτης Παραδοσιακών Οργάνων Καστοριάς. Η ίδρυσή της συνιστούσε πρωτοπορία για τα μέχρι τότε δεδομένα, ενώ η λειτουργία της το 1998 ξεκίνησε στο πλαίσιο προγραμματικής σύμβασης του Δήμου Καστοριάς και του υπουργείου Πολιτισμού.

Η διάρκεια των σπουδών ήταν τρία χρόνια και με την ολοκλήρωσή τους οι απόφοιτοι έπρεπε να κατασκευάσουν ένα πρωτότυπο όργανο. Κατά καιρούς στη Σχολή διοργανώνονταν σεμινάρια, ενώ διεξήχθησαν και μελέτες για τις τεχνικές που χρησιμοποιούνταν στο παρελθόν για την κατασκευή μουσικών οργάνων.

Ο αρχιμάστορας της μελωδίας

Η επαγγελματική του πορεία

Από ξυλουργός έγινε εργάτης της μουσικής

Ο κ. Γεωργιάδης είχε από παιδί την τάση να ασχολείται με χειροτεχνίες. «Τότε έφτιαχνα καρέκλες από μανταλάκια, ενώ αργότερα ασχολήθηκα με τον μηχανισμό του κλασικού πιάνου, κουρδίζοντάς τα”. Παράλληλα, έπιασα δουλειά σε ένα ξυλουργείο που έφτιαχνε παραδοσιακά έπιπλα. Στη συνέχεια ξεκίνησε να λειτουργεί στον τόπο μου -και για αυτό ήμουν τυχερός- η Σχολή Κατασκευής και Μελέτης Παραδοσιακών Οργάνων με ευθύνη του Δήμου Καστοριάς.

Παρότι ήμουν πια περίπου 23 χρονών, αποφάσισα να φοιτήσω εκεί για τρία χρόνια», λέει. Μετά την αποφοίτηση εργάστηκε στη Θεσσαλονίκη. «Βρέθηκα σε έναν από τους καλύτερους τεχνικούς πιάνου στην Ελλάδα, τον Πάνο Ιωαννίδη, στον οποίο χρωστώ αρκετή από τη γνώση μου, και ο οποίος είναι από τους λίγους σε όλο τον κόσμο που κατασκευάζουν εξαρχής λατέρνες.

Ως βοηθός του εργάστηκα στους μεγαλύτερους οργανισμούς της Θεσσαλονίκης, στα κρατικά ωδεία και τα πανεπιστήμια της συμπρωτεύουσας», συμπληρώνει. «Είμαι αυτοδίδακτος στο να παίζω κάποια μουσικά όργανα», λέει. «Παρ’ όλ’ αυτά δεν είμαι καλλιτέχνης. Μου αρέσει να θεωρώ τον εαυτό μου έναν απλό εργάτη της μουσικής…».

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΡΟΒΒΑ

Μπορείτε να επισκεφθείτε τη ιστοσελίδα του Νίκου Γεωργιάδη στο www.burningtree.gr

 

ethnos.gr

περισσότερα
Back to top button