Ελλάδα

«Κόβουμε» και το supermarket – Η πορεία των φετινών πωλήσεων

supermarket6_707753393

Βουτιά 7,2% έκαναν το πρώτο δίμηνο του έτους τα έσοδα στα σούπερ μάρκετ, προμηνύοντας ότι και η φετινή χρονιά θα είναι ιδιαιτέρως δύσκολη για το οργανωμένο λιανεμπόριο.

Ωστόσο, οι εκτιμήσεις των αναλυτών αναφέρουν ότι το δεύτερο εξάμηνο του έτους θα υπάρξει βελτίωση της εικόνας, δεδομένου ότι το αντίστοιχο διάστημα το 2015 συνέβησαν εξαιρετικά πρωτοφανή γεγονότα σε οικονομικοπολιτικό επίπεδο που επηρέασαν ποικιλοτρόπως την κατανάλωση.Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, οι πρώτοι μήνες του έτους καταγράφουν σημαντική υποχώρηση στην αξία των πωλήσεων, με τον Ιανουάριο να κλείνει με απώλειες 6%, ενώ ακόμα πιο δυσμενή ήταν η εικόνα του Φεβρουαρίου με τη μείωση του τζίρου να αγγίζει το 8,3%. Οπως αναφέρει μιλώντας στην σημερινή «Ναυτεμπορική» ο Παναγιώτης Μπορέτος, Deputy Managing Director Commercial Director της εταιρείας ερευνών IRI, «συνολικά το πρώτο δίμηνο εμφανίζει υποχώρηση της τάξεως του 7,2%, ενώ η αρνητική τάση παραμένει σε αντίστοιχα επίπεδα και για τον μήνα Μάρτιο».

Είναι ενδεικτικό ότι στο εξεταζόμενο διάστημα, στο «κόκκινο» βρέθηκαν και οι έντεκα βασικές κατηγορίες ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών που εξετάζει η IRI, καθώς για πρώτη φορά αρνητικό πρόσημο στις πωλήσεις εμφανίζουν και τα κατεψυγμένα αλλά και τα τυποποιημένα μακράς κυρίως διάρκειας τρόφιμα, όπως τα ζυμαρικά, τα όσπρια και οι κονσέρβες, τα οποία μέχρι και πέρυσι κατέγραφαν αυξητική πορεία.

Παρ’ όλα αυτά, οι αναλυτές της αγοράς διαβλέπουν βελτίωση της εικόνας και όπως επισημαίνει ο κ. Μπορέτος «φέτος η αγορά στο χειρότερο σενάριο αναμένεται να εμφανίσει συνολική υποχώρηση της τάξεως του 3,9%, στον βαθμό που δεν υπάρξουν ξανά απρόβλεπτες εξελίξεις σε οικονομικό ή πολιτικό επίπεδο». Οπως εξηγεί ο ίδιος, πέρυσι η χρονιά ξεκίνησε με ιδιαίτερα θετικούς οιωνούς, ωστόσο το δεύτερο εξάμηνο τα γεγονότα που έλαβαν χώρα (δημοψήφισμα, εκλογές, τραπεζική αργία) άλλαξαν άρδην την εικόνα της κατανάλωσης.

Και μπορεί η εβδομάδα του δημοψηφίσματος να εκτόξευσε τις πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ, κυρίως για τις κατηγορίες των αγαθών με υψηλή διατηρησιμότητα, στους μήνες που ακολούθησαν η πορεία της αγοράς έβαινε συνεχώς πτωτική. Με γνώμονα ότι δεν θα επαναληφθούν αντίστοιχα πρωτόγνωρα γεγονότα, οι προβλέψεις των αναλυτών είναι ότι το δεύτερο εξάμηνο του 2016 θα είναι καλύτερο από το δύσκολο αντίστοιχο διάστημα το 2015. Πάντως, παράγοντες της αγοράς διατηρούν μια λιγότερο αισιόδοξη στάση, καθώς, όπως επισημαίνουν στη «Ν» στελέχη του κλάδου των σούπερ μάρκετ, «το προσεχές διάστημα αναμένονται νέες φορολογικές επιβαρύνσεις και περικοπές στις συντάξεις, καθώς και αύξηση του ΦΠΑ από το 23% στο 24%, μέτρα που συνολικά θα περιορίσουν ακόμα περισσότερο το διαθέσιμο εισόδημα, γεγονός που θα σημάνει περαιτέρω συρρίκνωση της κατανάλωσης».

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι σύμφωνα με πρόσφατη ετήσια έρευνα καταναλωτών του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), συνεχίζεται το «haircut» στο καλάθι της νοικοκυράς, με τη μέση μείωση στις δαπάνες στα σούπερ μάρκετ να υπολογίζεται για το 2015 στο 20%, ήτοι 240 ευρώ ετησίως, ενώ για το 2016 η πλειονότητα των καταναλωτών δηλώνει ότι θα προχωρήσει σε εκ νέου περιορισμό κατά 3,2% στις αγορές σε βασικά είδη.

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον αναμένεται μια επάνοδος στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία από την περσινή χρονιά εμφάνισαν τάση σταθεροποίησης μεριδίων στα επίπεδα του 19%. Πτωτικά και το 2015 Σε κάθε περίπτωση, η πορεία της οργανωμένης λιανικής διατηρεί την πτωτική πορεία που ξεκίνησε το 2010 και σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI συνολικά την περσινή χρονιά οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ υποχώρησαν σε αξία κατά 2,1% και κατά 0,4% σε όγκο.

Οσον αφορά την πορεία των πωλήσεων, το 2015 στις έντεκα βασικές κατηγορίες προϊόντων σε σύγκριση με το 2014 διαμορφώθηκε ως εξής:

  • γαλακτοκομικά μείωση κατά 4,5%,
  • αλκοολούχα ποτά μείωση κατά 5,5%,
  • υλικά μαγειρικής (έλαια, πολτός, αλεύρι κ.ά.) μείωση κατά 4%,
  • μη αλκοολούχα ποτά-αναψυκτικά μείωση κατά 2%,
  • είδη προσωπικής υγιεινής μείωση κατά 2,4%,
  • είδη προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς μείωση επίσης κατά 2,4%,
  • καθαριστικά σπιτιού και απορρυπαντικά μείωση κατά 1,2%,
  • άλλα προϊόντα σπιτιού μείωση κατά 3,7% και
  • σνακ μείωση κατά 0,3%.

Στον αντίποδα βρίσκονται τα συσκευασμένα τρόφιμα, των οποίων οι πωλήσεις αυξήθηκαν το 2015 σε σύγκριση με το 2014 κατά 1,7% και τα κατεψυγμένα τρόφιμα των οποίων οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 1,1%. Την ηγετική θέση στον τζίρο των σούπερ μάρκετ διατηρούν τα γαλακτοκομικά με ποσοστό 18%, ενώ ακολουθούν τα συσκευασμένα τρόφιμα με ποσοστό συμμετοχής 16% και αύξηση σε αξία επίσης 5%. Ακολουθούν τα αναψυκτικά με 11% και τα καρυκεύματα μαγειρικής με 10%. Σημειώνεται ότι οι μετρήσεις της IRI αφορούν σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ πανελλαδικά, εκτός της Lidl.

πηγή: Ναυτεμπορική

fpress.gr

 

περισσότερα
Back to top button